Alina Bilan, ONV LAW: Noi propuneri legislative cu privire la subcontractarea si modificarea contractelor de achizitie publica in domeniul constructiilor

Dreptul autoritatilor contractante de a efectua plati direct catre subcontractantii contractantului principal sau posibilitatea inlocuirii sau introducerii unor noi subcontractanti dupa atribuirea contractului, care nu fusesera indicati in oferta, se numara printre schimbarile aduse de noile propuneri legislative cu privire la subcontractarea si modificarea contractelor de achizitie publica in domeniul constructiilor, potrivit Alinei Bilan (foto), avocat coordonator al ONV LAW.

Avocata, prezenta joi, 22 octombrie, la conferinta “Masini si Utilaje”, organizata la Bucuresti, a detaliat noutatile cu privire la subcontractarea si modificarea contractelor de achizitie publica in domeniul mentionat.

Principalele idei enuntate de Alina Bilan in acest sens au fost urmatoarele:

Avand in vedere ca platile directe catre subcontractanti pot atrage numeroase impedimente practice sau blocaje, revine in sarcina autoritatilor contractante sa reglementeze prin documentatia de achizitie mecanismul de efectuare a acestor plati.

Proiectul de lege promoveaza transparenta in lantul subcontractarilor astfel incat, incepand de la momentul intrarii in vigoare, autoritatile vor putea verifica datele subcontractantilor si chiar ale furnizorilor.

In ceea ce priveste modificarea contractului de achizitie publica s-au realizat importante imbunatatiri in reglementare, intrucat in proiectul de lege se prevad in mod expres cazurile in care aceasta se poate realiza fara organizarea unei noi proceduri de atribuire:
1. atunci cand in documentele achizitiei initiale modificarile au fost prevazute sub forma unor clauze de revizuire clare, precise si fara echivoc;
2. atunci cand sunt indeplinite cumulativ trei conditii: a) devine necesara achizitionarea unor produse, servicii sau lucrari suplimentare care nu au fost incluse in contractul initial, dar care au devenit strict necesare in vederea indeplinirii acestuia; b) schimbarea contractantului este imposibila; c) orice majorare a pretului contractului reprezentand valoarea produselor/serviciilor/lucrarilor suplimentare nu va depasi 50% din valoarea contractului initial;
3. atunci cand sunt indeplinite cumulativ trei conditii: a) modificarea a devenit necesara in urma unor circumstante pe care o autoritate contractanta care actioneaza cu diligenta nu ar fi putut sa le prevada; b) modificarea nu afecteaza caracterul general al contractului; c) cresterea pretului nu depaseste 50% din valoarea contractului initial;
4. atunci cand contractantul initial este inlocuit de un nou contractant, pentru evitarea incetarii contractului si ca urmare a unei clauze de revizure sau a unei optiuni stabilite prin documentele achizitiei;
5. atunci cand drepturile si obligatiile contractantului initial sunt preluate, ca urmare a unei succesiuni universale sau cu titlu universal, de catre un alt operator economic care indeplineste criteriile de calificare si selectie stabilite initial, cu conditia ca aceasta modificare sa nu presupuna alte modificari substantiale ale contractului de achizitie publica/acordului-cadru si sa nu se realizeze cu scopul de a eluda aplicarea procedurilor de atribuire prevazute de prezenta lege;
6. la incetarea anticipata a contractului, contractantul principal cesioneaza autoritatii contractante contractele incheiate cu subcontractantii acestuia, ca urmare a unei clauze de revizure sau a unei optiuni stabilite de autoritatea contractanta prin documentele achizitiei;
7. atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) valoarea modificarii este mai mica decat pragurile prevazute de Lege; b) valoarea modificarii este mai mica decat 10% din valoarea contractului initial, in cazul contractelor de achizitie publica de servicii sau de produse, sau mai mica decat 15% din valoarea contractului initial, in cazul contractelor de achizitie publica de lucrari;
8. atunci cand modificarile, indiferent de valoarea lor, nu sunt substantiale.

Prezentarea Alinei Bilan este disponibila aici.

La eveniment au mai participat reprezentanti ai Asociatiei Distribuitorilor de Utilaje pentru Constructii (ADUC), ai Asociatiei Romane de Leasing, reprezentanti ai firmelor de constructii si utilaje din Romania, precum si ai Asociatiei Romane de Dreptul Constructiilor (RSCL).