Avantajul cunoasterii

Factorii traditionali de productie – pamantul, munca si capitalul – nu au disparut. Dar ei au devenit secundari. Cunoasterea devine singura resursa cu adevarat relevanta astazi” – spunea Peter Drucker in Managing the next society. Spre deosebire de munca, pamant si capital, cunoasterea, este un activ care se apreciaza pe masura utilizarii. Cu cat sunt utilizate mai mult, cu atat cunostintele devin mai valoroase, aplicabile si mai eficiente.

Autor: Constantin Magdalina (foto), Knowledge Management, EY Romania

O mare parte din liderii de business considera ca oamenii reprezinta cel mai important capital al companiilor lor. Oare valorifica ei indeajuns potentialul acestora pentru a maximiza profitul, eficienta si inovatia companiei? Pentru a putea asigura pe mai departe satisfactia clientilor lor si pentru a mentine cresterea companiei, inteligenta colectiva a oamenilor din organizatie va fi esentiala.

Avantajul competitiv si distinctiv al unei organizatii si evolutia sa pozitiva pe piata vor depinde de modul in care compania reuseste sa obtina si sa aplice in mod eficient cunoasterea ce vine atat din partea angajatilor sai cat si din analizarea mediului exterior.

Pentru a explora dincolo de valoarea cunoasterii si pentru a intelege cum modeleaza aceasta cultura organizationala in ceea ce priveste invatarea, partajarea informatiilor si inovarea, EY a realizat un sondaj in randul a 303 factori de decizie din mediul de business din China, Germania, India, Marea Britanie si S.U.A., provenind din cinci sectoare.

Rezultatele releva trei concluzii distincte:

1. Cunoasterea asigura satisfactia clientilor si genereaza crestere – 81% dintre respondenti au plasat cunoasterea pe primul loc, inaintea produselor (78%) si a obiectivelor financiare pe termen scurt (73%) drept cel mai important vector pentru succesul unei afaceri. Rugati sa numeasca cei mai importanti factori care determina succesul in 2014, dintr-o lista de noua factori predefiniti, liderii de business au clasat pe primele locuri factorii ce tin de cunoastere. Astfel, 49% dintre ei au mentionat ca factor determinant pentru succes capacitatea de a capta si de a folosi experienta propriilor angajati iar 43% au indicat buna cunoastere a produselor si a pietei. Totusi, pentru 58% dintre ei mentinerea satisfactei clientilor se claseaza pe primul loc, aceasta presupunand dezvoltarea unor strategii pentru clienti si consumatori pe baza unor cunostinte de calitate. Pe scurt, cunoasterea poate genera succesul companiilor.

2. Cunoasterea este considerata importanta in toate regiunile lumii, dar se aplica in moduri diferite – Desi, in mediul de business, cunoasterea se claseaza pe primul loc (81%), exista diferente regionale semnificative in privinta modului in care liderii vad si folosesc cunoasterea in functie de importanta sectoarelor din economie. In Germania, 93% considera cunoasterea mult mai importanta decat produsul (care a primit 75% din raspunsuri). Legat de cunoastere, liderii de business germani considera esentiale sistemele si procesele de captare si impartasire a abilitatilor si a experientei, precum si modelarea de strategii la nivelul conducerii.

In Marea Britanie, o economie cu un coeficient inalt de expertiza in sectorul serviciilor, 82% din respondenti considera cunoasterea agentul principal al succesului. In SUA, cunoasterea se claseaza pe locul trei, cu 72%, dupa produs – 80% si factorul financiar – 79%, ca urmare a ponderii intre sectoarele de servicii, de productie si cel de petrol si gaze. In economiile emergente, precum India, cunoasterea ocupa locul al doilea – cu 84%, dupa produs – 88%, ca factor de succes, in timp ce in China, o economie bazata pe productie, liderii de business considera mult mai putin importanta cunoasterea decat produsul – 62% fata de 82%.

3. Cunoasterea este parghia reusitei in toate sectoarele

Cunoasterea, in toate formele ei – expertiza, experienta si invatare – este o prioritate pentru liderii de business din toate sectoarele de activitate. Respondentii au mentionat cunoasterea drept principal vector al succesului in proportie de 85% in cazul industriei farmaceutice si de servicii medicale, in proportie de 83% in cazul industriei bancare si a serviciilor financiare si in proportie de 78% in cazul industriei de petrol si gaze. Pentru executivii din industria de bunuri de consum, cheia succesului consta in produs, insa nevoia de inovatie la nivelul produselor ar putea explica de ce factorul cunoastere se situeaza pe pozitia imediat urmatoare, cu 83%. In industria auto, succesul este determinat de factorul financiar – in proportie de 79%, de produs – in proportie de 78% si de factorul cunoastere – in proportie de 74%. Liderii din business considera ca satisfactia consumatorului este principalul factor al reusitei din trecut si o parghie pentru viitoare oportunitati. Oricum, nivelul de satisfactie presupune o cunoastere aprofundata a mai multor domenii, cum ar fi strategiile de client support si cele de calitate a produselor si serviciilor. Fie ca e vorba de sectorul de productie, fie de cel de servicii, executivii claseaza cunoasterea drept principala sursa a inovatiei, considerand-o, prin urmare, cel mai sigur diferentiator pentru afacerile lor.

Astazi, importanta cunoasterii este in crestere, iar accesul la aceasta este tot mai extins si mai aprofundat. Cei care vor reusi sa cultive cunoasterea vor descoperi ca ea devine, din ce in ce mai mult, cel mai important diferentiator din business. Privind in perspectiva pentru urmatorii cinci ani, 94% dintre lideri considera cunoasterea unul din principalele lor obiective iar 51% dintre ei o considera drept principala lor prioritate. Pe masura ce vectorii traditionali de crestere se erodeaza, castigatorii de maine vor fi cei care vor sti sa-si fructifice cel mai bine avantajul pe care il confera cunoasterea.