Bogdan Ion, Ernst & Young: “ Prioritatea directorilor financiari in perioada urmatoare trebuie sa fie tranzitia catre mediul digital”

Desi joaca un rol strategic tot mai mare, directorii financiari continua sa se concentreze in primul rand pe gestionarea costurilor . Doar 49% dintre directorii financiari declara ca vor avea o contributie importanta la transformarea digitala a afacerii si nu pot aprecia deocamdata impactul pe care tranzitia catre mediul digital il va avea asupra organizatiei

Directorii financiari (CFO) continua sa se concentreze mai mult pe gestionarea costurilor si pe stabilirea bugetelor decat pe extinderea rolului lor strategic, desi relatia cu directorii generali (CEO) a devenit tot mai stransa in ultimii ani, pe masura ce directorii financiari si-au asumat rolul de consilieri strategici ai directorilor generali, se arata in cea de-a cincea editie a studiului EY – Partnering for performance.

Studiul EY are la baza un sondaj derulat la nivel global in randurile a 652 de directori financiari si directori generali. Conform studiului, 82% din directorii financiari considera ca atunci cand colaboreaza cu directorul general in procesul de luare a deciziilor legate de fuziuni si achizitii, de managementul performantei, de trecerea la mediul digital si de redefinirea modelului operational al afacerii, cele mai importante contributii ale lor continua sa se limiteze la dimensiunea financiara traditionala.

Bogdan Ion, Country Managing Partner EY Romania, explica: „Directorii generali s-au bazat foarte mult pe directorii financiari in perioada crizei ca sa gestioneze optimizarile de costuri si sa-si protejeze firmele. Acum, in contextul stabilizarii economiei, directorii financiari trebuie sa asigure echilibrul fragil intre nevoia de control al costurilor si nevoia de crestere. Adica intre disciplina financiara si asumarea de noi riscuri, care sa duca la crestere si la inovare.”

Accelerarea business-ului digital

 Desi se implica tot mai mult in definirea directiilor strategice ale afacerii, directorii financiari se pare ca nu au realizat in totalitate rolul pe care ar trebui sa il joace in tranzitia catre digital, un factor cheie care afecteaza afacerile din prezent. Aceasta trecere are un efect disruptiv asupra afacerii in ansamblu si asupra modelelor operationale ale organizatiei.

Doar 50% dintre directorii financiari fac din tranzitia catre un model digital de afaceri o prioritate de top in urmatorii trei ani, conform studiului, si doar 49% dintre ei cred ca vor avea o contributie importanta sau foarte importanta in cadrul acestei tranzitii. Aceste date arata faptul ca multi directori financiari nu inteleg pe deplin impactul pe care universul digital il va avea asupra afacerii, si nici responsabilitatea care le revine in derularea si implementarea acestui proces de transformare.

Directorii financiari au un foarte important in aceasta zona, inclusiv in optimizarea mediului digital in vederea reducerii costurilor si gestionarii riscurilor de natura legala, fiscala si de reglementare, generate de mediul digital.

„Transformarea digitala reprezinta in prezent una dintre cele mai mari provocari si oportunitati pentru companii. Cu toate acestea, doar jumatate dintre directorii financiari ii acorda atentia meritata. Aceasta tranzitie are puterea de a transforma in necunoscuti liderii actuali de piata, intr-un timp foarte scurt. Directorii financiari care nu vor lua tine cont de aceasta schimbare vor avea mult de recuperat, pe masura ce competitorii lor vor valorifica avantajele culturii digitale pentru a deveni lideri in industrie”, adauga Bogdan Ion.

Parteneriatul strategic nu se limiteaza la mediul digital

 Redefinirea operationala si masurarea performantelor sunt identificate ca fiind alte doua zone prioritare in colaborarea dintre CFO si CEO. Majoritatea directorilor financiari (85%) care fac din redefinirea modelului operational o prioritate de top declara un nivel mai mare de colaborare cu directorii generali. Conform studiului, masurarea performantelor organizatiei reprezinta una dintre zonele cheie unde directorii financiari simt ca trebuie sa aiba o contributie mai mare.

„Rezultatele arata limpede ca directorii financiari si directorii generali trebuie sa lucreze impreuna pentru a mentine un echilibru intre analiza trecutului si viziunea de business, orientandu-si in egala masura atentia asupra digitalizarii afacerii. Iar pentru dezvoltarea unui parteneriat performant este esential ca directorii financiari sa se concentreze pe valoarea pe care o pot genera dincolo de controlul costurilor,” concluzioneaza Bogdan Ion.