Care sunt elementele unui program eficient de Corporate Compliance?

Investitia intr-un program de Corporate Compliance reprezinta o alegere strategica pentru managementul unei companii, putand atrage beneficii de la limitarea raspunderi penale, la consolidarea unei bune reputatii si pana chiar stimularea retentia angajatilor. Insa, pentru a beneficia de impactul sau pozitiv, nu este suficient sa existe unul de forma, ci programul trebuie sa fie realmente eficient.

In data de 15 martie, casele de avocatura IntLaw din Spania si Bulboaca si Asociatii din Romania au organizat pentru multinationalele ce activeaza pe piata locala un eveniment dedicat acestui subiect. Conform lui Alexandru Lazar, partener IntLaw si Director Academic al programului de Master in Compliance in cadrul ISDE, si Simonei Pirtea, Managing Associate Bulboaca si Asociatii, nu exista o formula universala aplicabila tuturor companiilor, insa orice program de compliance reuneste un set minim de componente, concluzii trase in urma evenimentului la care am fost prezenti.

Astfel, pentru un program eficient in a raspunde nevoilor companiei si evitarea comiterii de infractiuni, trebuie parcursi urmatorii 5 pasi:

  • Trasarea risk map-ului

Inainte de toate, trebuie realizata o analiza in detaliu a activitatii companiei si structurii sale, care sa anticipeze riscurile la care este supusa. De asemenea, analiza trebuie extinsa furnizorilor sau oricaror colaboratori directi ai companiei. In baza acestui studiu se stabileste o scara de riscuri de la cel mai probabil la cel mai putin probabil;

  • Stabilirea protocolului si procedurilor de luare de decizii

Trebuie bine definita forma in care un membru al companiei ia decizii si poate obliga compania fata de parti terte. Cu cat sistemul de luare de decizii este mai bine pus la punct cu atat este mai greu ca un membru al companiei sa comita o infractiune;

  • Alocarea de resurse adecvate

Resursele necesare pot implica o varietate de aspecte, dar probabil cel mai important este numirea unui organism de supraveghere (Compliance Officer) cu puteri autonome de initiativa si control, iar persoana care indeplineste acest rolul sa dispuna de resurse financiare ce sa-i garanteze independenta;

  • O politica de whistleblowing

In cazul in care angajatii companiei suspecteaza comiterea unei potentiale infractiuni de catre un coleg, trebuie sa existe un canal de denuntare prin care plangerile/instiintarile acestea sa fie consemnate intern, obligatoriu in regim confidential (nu neaparat anonim);

  • Implementarea unui sistem disciplinar

Trebuie sa existe o delimitare a companiei de comportamentul delictual si sanctionarea cei care nu respecta codurile companiei. Iar cand legea este incalcata de un membru al companiei, aceasta trebuie sa puna la cunostinta autoritatii competente, sa auto-denunte fapta si sa colaboreze cu autoritatile competente.

Evenimentul din data de 15 martie ne-a adus mai multe lamuriri privind acest subiect. Noi, ca jurnalisti prezenti la eveniment am inteles unele aspecte ce pana atunci nu ne erau foarte clare, si ne-au ajutat considerabil prezentarile si explicatiile venite din partea specialistilor.

ecaterina.virgolici@lhm.ro