Clasa mijlocie va creste cu inca 3 miliarde in urmatoarele doua decenii

Doua treimi din clasa mijlocie a intregii lumi va locui in zona Asia-Pacific pana in anul 2030, in timp ce cota Europei in acest segment de populatie va scadea cu 14% – se arata in raportul Ernst & Young, Hitting the sweet spot.

Doar in Asia, exista deja 525 de milioane de persoane care pot considera ca fac parte din clasa mijlocie – ceea ce reprezinta mai mult decat totalul populatiei Uniunii Europene. Se estimeaza ca, in urmatoarele doua decenii, clasa de mijloc se va extinde cu alte 3 miliarde de persoane, provenind aproape exclusiv din zonele emergente. Este, de asemenea, de asteptat ca o parte importanta din noua clasa mijlocie din Asia sa urce catre nivele superioare ale categoriei de venituri, ceea ce le va conferi o putere de cumparare impresionanta.

Alexis Karklins Marchay, co-Leader al Centrului pentru Piete Emergente al Ernst & Young spune: “Pana in 2030, pe masura ce tot mai multe persoane intra in clasa mijlocie, e de sperat ca aceasta armata de noi consumatori cu bani si cereri noi sa aduca pe linia de plutire economia globala”.

Clasa de mijloc din China ar putea ajunge la 1 miliard pana in 2030

China si India vor deveni marile puteri ale consumerismului clasei de mijloc in urmatorii douazeci de ani, cu toate ca si pietele in crestere rapida, cum ar fi Mexic sau Brazilia, vor avea un cuvant greu de spus. Insa, contributiile Chinei si Indiei vor fi substantiale. Astazi, exista in China in jur de 150 de milioane de persoane care sunt considerate ca facand parte din clasa de mijloc globala, care vor ajunge la 500 de milioane in urmatorii zece ani. Pana in 2030, circa 1 miliard de persoane din China ar putea fi in clasa de mijloc, adica 70% din populatia prognozata.

Clasa de mijloc globala din India este, totusi, mult mai mica, cifrandu-se la aproximativ 50 de milioane de persoane, adica 5% din populatia tarii. Se estimeaza ca acest grup va creste sustinut in urmatorii zece ani, ajungand la 200 de milioane de persoane pana in 2020. Dupa aceasta data, extinderea clasei de mijloc din India se va accelera, ajungand la 475 de milioane de persoane pana in 2030, urmand sa depaseasca cresterea clasei de mijloc din China incepand cu anul 2027.

O lume in schimbare

Pana in 2030, vom asista la o distribuire mult mai larga a veniturilor in lume. Milioane de oameni au fost scosi din saracie in ultimele decenii, iar mai nou incepe sa se vada impactul clasei de mijloc in dezvoltarea pietelor emergente. in pofida acestui fapt, raportul sugereaza ca, desi cresterea cheltuielilor din pietele emergente a ajuns sa depaseasca in ultimii ani cheltuielile din pietele dezvoltate, mai e inca o cale lunga de parcurs pana la atingerea paritatii la nivelul contributiilor. Desi consumul din pietele emergente nu este inca indeajuns de puternic sa readuca rata globala de crestere la nivelul de dinainte de 2008, se poate dovedi suficient pentru a preintampina revenirea la recesiunea globala in urmatorii cativa ani (in conditiile in care consumul din pietele dezvoltate nu intra in declin).

Alexis Karklins Marchay conchide: “Aparitia noii clase de mijloc, cu o putere de cumparare comparabila cu cea din statele dezvoltate, va atrage dupa sine imense oportunitati de afaceri. Aceste oportunitati pot sa apara foarte repede iar multinationalele trebuie sa fie pregatite sa raspunda. Iar aceste oportunitati de business nu se vor limita doar la bunurile de consum. Aparitia unei clase de mijloc instarite va deschide piete in noile teritorii si pentru servicii financiare sau pentru sectorul de sanatate, de pilda.”

Care ar putea fi implicatiile pentru Romania?

Aceasta transformare demografica la nivel global reprezinta o oportunitate majora pentru companiile exportatoare din Romania. Clasa de mijloc din intreaga lume, dar mai ales cea care se configureaza acum la nivelul pietelor emergente, consuma bunuri care pot fi produse si livrate in mod competitiv de companiile romanesti. Este important ca exportatorii locali sa analizeze tendintele demografice care se contureaza pentru urmatoarele decenii si sa se inscrie deja in cursa recalibrarii ofertei pentru noii consumatori.