Comisia Europeana anunta intentia de a declansa o investigatie sectoriala privind comertul online intracomunitar

Comisia Europeana a anuntat intentia Comisarului European responsabil cu politica de concurenta, Margrethe Vestagerde, de a declansa o investigatie sectoriala privind comertul online intracomunitar incepand cu data de 6 mai 2015, care va avea in vizor companii din statele membre UE, implicit Romania.

Autor: Av. Denisa Benga, Partener, Head of Competition – Duncea, Stefanescu & Asociatii

Investigatia se va concentra asupra identificarii restrictiilor din contractele de distributie, privind comertul online. Comisarul European doreste sa verifice daca furnizorii de bunuri si servicii impun distribuitorilor prin contract sau pe baza altor practici diverse restrictii de a vinde in alte teritorii, de tipul aplicarii de penalitati sanctionatorii sau oferirii de stimulente, pentru a ingradi astfel libertatea comertului online.

De asemenea, Comisia va avea in vedere si acele situatii in care furnizorii stabilesc preturi diferite la vanzarea produselor sau serviciilor in statele membre. Premisa de la care se porneste este aceea ca, prin impunerea unui pret mai mare pentru produse sau servicii destinate unui anumit stat membru, furnizorul poate descuraja vanzarile in acel stat membru.

In conditiile in care, in anul 2014, jumatate dintre consumatorii europeni a efectuat cumparaturi online, dar numai un procent de 15% a achizitionat bunuri sau servicii de la un furnizor dintr-un alt stat membru, Comisia va analiza daca situatia se datoreaza unor motive intrinseci, ce tin mai mult de bariere lingvistice sau preferinte ale consumatorilor, sau este generata de aplicarea unor instrumente tehnice, prin care se ingradesc drepturile consumatorilor de a efectua tranzactii online in orice stat membru – de genul restrictiilor de accesare a anumitor site-uri web, ca urmare a inserarii datelor personale care atesta rezidenta intr-un alt stat membru decat statul membru unde isi are sediul furnizorul sau a introducerii datelor de identificare a cardului de credit, la momentul efectuarii platii online.

Scopul declarat al acestei investigatii este acela ca informatiile, dobandite ca urmare a desfasurarii investigatiei sectoriale, vor contribui nu numai la punerea in aplicare a legislatiei privind concurenta in sectorul comertului online, dar si la conturarea unor reglementari legislative, pe care Comisia intentioneaza sa le adopte pentru a asigura/facilita implementarea Strategiei pietei unice digitale (care va fi facuta publica in luna mai a acestui an).

Printre actiunile de indepartare a obstacolelor din fata liberei circulatii a marfurilor si serviciilor in spatiul virtual pe care Comisia intelege sa le prioritizeze se afla si abordarea problemei geo-blocarii, in contextul actual in care prea multi cetateni europeni nu pot utiliza serviciile online, care sunt disponibile in alte tari ale UE, cel mai adesea fara nicio justificare, sau sunt redirectionati catre un magazin local cu preturi diferite de cele ale magazinului din alt stat membru, a carui accesare este restrictionata.

Asadar, investigatia sectoriala se va concentra asupra practicilor de comercializare intra-comunitara a produselor si serviciilor in mediul on-line si in cazul in care, in urma analizei, se vor identifica aspecte care ridica ingrijorari din perspectiva incalcarii regulilor de concurenta, Comisia va deschide in acest sens investigatii distincte asupra activitatii anumitor participanti pe piata.

Cu titlu de exemplu, investigatia sectoriala pe piata produselor farmaceutice (2008) a condus la o monitorizare suplimentara a sectorului farmaceutic, dar si la deschiderea ulterioara de investigatii privind acordurile de brevet incheiate intre companiile generice si cele inovatoare (cunoscute si sub denumireade acorduri „pay for delay”), care s-a finalizat cu aplicarea de sanctiuni, decizia Comisiei facand obiectul unor litigii in curs de solutionare. Alte investigatii sectoriale s-au finalizat mai putin dramatic, cum este cea din 2005, privind piata serviciilor de asigurari prestate pentru persoane juridice.

In ceea ce priveste procedura de lucru a Comisiei in cadrul acestei investigatii sectoriale, este de asteptat ca reprezentantii Comisiei sa transmita solicitari de informatii si documente catre diversi furnizori, distribuitori de bunuri sau servicii din diverse domenii si sectoare de activitate, platforme online de genul celor care compara preturi sau faciliteaza comercializarea produselor si serviciilor in spatiul virtual, cu sedii in toate statele membre. Solicitarile pot imbraca forma unor simple cereri de transmitere a unor date statistice sau pot impune destinatarilor furnizarea de contracte, registre electronice sau documente interne. In cazul in care destinatarii refuza sau omit sa transmita informatiile sau documentele solicitate, acestia sunt pasibili de sanctiuni pecuniare extrem de oneroase.

Avand in vedere ca autoritatile europene si nationale manifesta un serios angajament de a colabora in vederea revizuirii pietei digitale, companiile din diverse sectoare de activitate din Romania, care comercializeaza in state membre produse sau servicii on-line, ar trebui sa aiba in vedere posibilitatea de a fi notificate in vederea participarii cu informatii si documente in cadrul acestei investigatii sectoriale.

In acest sens, companiile ar trebui sa analizeze si sa isi revizuiasca practicile interne, astfel incat sa se asigure ca activitatea de comercializare de bunuri sau servicii on-line se desfasoara in conformitate cu legislatia in vigoare. Demersurile nu ar trebui sa se limiteze la revizuirea termenilor si conditiilor contractuale, ci ar trebui sa se extinda si asupra practicilor de lucru curente, inclusiv asupra corespondentei de zi cu zi.

Conform declaratiilor doamnei Vestager, raportul final ar trebui sa fie disponibil la sfarsitul anului 2016 sau la inceputul anului 2017. Comparativ cu durata altor investigatii sectoriale (i.e. 18 luni sau 24 de luni), termenul limita declarat este unul optimist. Insa, avand in vedere importanta acordata acestui domeniu si influenta pe care rezultatele acestei investigatii o pot avea asupra implementarii cu succes a Strategiei privind piata unica digitala, ne putem astepta ca sinergia autoritatilor la nivel european si national sa capete, pe langa amploarea declarata, si un ritm alert, tradus printr-o operativitate structurata.