Conturile de social media pot reprezenta cauza unui litigiu

Cristopher J.Weiss, avocat cu o experienta de aproape 40 de ani, atrage atentia asupra repercusiunilor pe care le poate avea gestionarea gresita a conturilor in social media.

Florida Bar Board le-a oferit avocatilor sfaturi despre cum sa isi educe clientii sa raspunda in fata unor situatii care pot implica un posibil litigiu in conturile de social media.

Omologat sa ofere informatii tocmai privind acest subiecte, Ethics advisory opinion 14-1 ii ajuta pe avocati sa afle cum pot mari confidentialitatea setarilor sau reduce postarile care pot cauza diverse litigii.

Astfel, un avocat poate sa isi sfatuiasca un client chiar in stadiul de pre-litigiu sa isi schimbe setarile de confidentialitate, pentru ca pagina sa nu fie accesibila publicului larg. Atata timp cat nu se violeaza nicio lege, clientul poate elimina informatie semnificativa de pe pagina, tinand cont de faptul ca datele importante se vor pastra.

Legea actuala din Florida, spre exemplu, prevede ca informatia dezvaluita in social media sa fie (1) relevanta pentru cazului subiectului, si (2) admisibila in Curte, sau calculata astfel incat sa conduca la o evidenta admisibila in Curte. Vezi Root vs. Balfour Beatty Construction, 2014.

Au existat cazuri in care frauda de bani sa porneasca de la social media, dar aceste situatii s-au descoperit dupa inceperea litigiului. In cazul scandalului  Allied Concrete Co. vs. Lester au fost la mijloc sanctiuni de  542,000 impotriva avocatului si de $180,000 impotriva clientului pentru frauda cand el, la indemnul avocatului, a sters fotografii de pe pagina de social media a clientului. Clientul a sters conturile, iar avocatul a semnat cum ca aceste conturi nu apartineau clientului.

Un alt exemplu elocvent este cazul Gatto vs. United Airlines din anul 2013, unde nu au existat sanctiuni de ordin financiar impotriva reclamantului, care si-a sters conturile de social media, facandu-le astfel indisponibile.

In mod evident, social media poate deveni un instrument periculos, atunci cand nu se cunosc procedurile corecte pe care le pot folosi utilizatorii. De aceea, o buna relatie intre client si avocat ar trebui sa fie prioritara.

diana.petroiu@lhm.ro