Cum iau directorii executivi decizii esentiale pentru afacere: Experienta si sfaturile primeaza in raport cu analiza de date

Marea majoritate a directorilor executivi din intreaga lume – 94% – afirma ca managementul companiei lor este pregatit sa ia decizii importante legate de directia strategica a afacerii, dar doar o treime s-a bazat in primul rand pe date si analize atunci cand a luat cea mai recenta decizie importanta, conform Gut & gigabytes: Capitalising on the art & science in decision making, noul raport-sondaj al Economist Intelligence Unit (EIU), sponsorizat de PwC.

Potrivit raportului, intuitia si experienta executivilor si sfaturile sau experienta altora din companie au stat la baza deciziilor luate de 58% dintre directorii executivi. Cu toate acestea, cei 43% dintre directorii executivi care au declarat ca organizatiilor se bazeaza preponderent pe date au raportat si cele mai mari imbunatatiri ale procesului decizional in ultimii doi ani. Toti executivii au sustinut ca prioritatea lor pentru urmatorii doi ani este sa faca investitii in calitatea analizei datelor pentru a lua decizii cat mai bune.

Raportul mai arata ca directorii executivi iau frecvent decizii importante si le revizuiesc des. Mai mult de trei sferturi dintre directorii executivi iau decizii importante in fiecare semestru, iar 43% le revizuiesc in fiecare luna.

Sondajul mai arata si ca mai importante cinci domenii pe care executivii vor trebui sa le ia in considerare in urmatoarele 12 luni sunt, in ordine: cresterea afacerii existente, colaborarea cu competitorii, micsorarea afacerii existente, intrarea intr-o noua industrie sau inceperea unei noi afaceri, si sursele de finantare.

Succesul unei companii din ziua de astazi este legat de cat de bine ia deciziile strategice. Fara o analiza atenta a datelor privind evolutia pietei, a competitorilor, a celor mai bune practici din sectorul de activitate, companiile risca sa rateze oportunitati de afaceri importante. Iar intr-o piata precum Romania, unde o serie de date nu sunt disponibile, sau nu sunt precise, companiile trebuie sa fie atente cu interpretarea datelor”, a declarat Bogdan Belciu (foto articol), Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.

Directorii executivi au considerat ca aparitia unei oportunitati de afaceri pe care nu o puteau ignora a fost principala motivatie pentru luarea unei decizii majore (30%). Alte motive invocate au fost: luarea unor decizii care au fost anterior amanate (25%), incadrarea in strategia companiei (18%), testarea unor idei (15%), reactia la unii factori externi (9%), si noile reglementari din domeniu (4%).

In ciuda obisnuintei directorilor executivi de a lua decizii bazate pe instinct, aproape doua treimi (63%) au afirmat ca folosirea datelor a schimbat modul in care compania lor ia decizii si se asteapta ca aceasta sa aiba un impact crescut pe viitor. Principalele trei schimbari pe care executivii considera ca le vor aduce procesului decizional includ numarul oamenilor implicati in luarea deciziilor, folosirea in mai mare masura a analizelor de date, precum si intemeierea unor echipe specializate pe analiza datelor in vederea luarii deciziilor strategice.

Cu o miza atat de mare atunci cand vine vorba despre impactul deciziilor strategice asupra profitabilitatii (adesea evaluata la cateva miliarde dolari), companiile incearca sa isi imbunatateasca viteza si gradul de sofisticare al procesului decizional. Acesta necesita folosirea datelor si a tehnicilor de analiza de ultima ora, precum si clarificarea responsabilitatii si a proceselor de luare a deciziilor”, a adaugat Bogdan Belciu.

Rezultatele sondajului indica o abordare echilibrata a folosirii datelor si analizelor cu scopul de a lua rapid decizii importante si complexe pentru a obtine avantaje competitive:

1. Stabilirea legaturii directe dintre decizii si valoarea companiei pentru actionari prin indicarea acelor decizii care au cel mai mare impact asupra viitorului companiei;

2. Legarea alternativelor strategice de impactul asupra afacerii prin simularea felului in care mega tendintele globale si cele sectoarele industriale, precum si alternativele strategice, afecteaza afacerea si modelul operational;

3. Aplicarea unei optici orientate spre rezultate si crearea de valoare prin cuantificarea imbunatatirii preconizate in indicatori cuantificabili asociati cu un proces decizional mai bun;

4. Adoptarea unei abordari structurate de testare si invatare prin specificarea schimbarilor aduse companiei, proceselor aplicate, tehnologiei si culturii care sunt necesare imbunatatirii procesului decizional.

Sondajul EIU, derulat in mai 2014, se bazeaza pe raspunsurile a 1.135 de persoane cu functii executive, dintre care 54% sunt cu grad de director sau membri ai consiliilor de conducere. Respondentii provin din Europa (29%), America de Nord (35%) si regiunea Asia-Pacific (24%). Restul provin din America Latina, Orientul Mijlociu si Africa. Sunt reprezentate 18 industrii, cate aproximativ 10% fiecare din sectorul bancar si al pietelor de capital, al tehnologiei, energiei si al utilitatilor si mineritului. Majoritatea companiilor reprezentate au raportat anul trecut venituri de cel putin un miliard de dolari.