Diferente de reglementare in domeniul energiei electrice si gazelor

In Europa, nu exista doua tari cu aceleasi reglementari in sectorul energiei si gazelor. In acelasi timp, reglementarile din acest domeniu sunt foarte complexe, facand dificila intelegerea acestor piete. Diferentelor de reglementare li se adauga presiunea crescanda a autoritatilor pentru eficienta mai mare si scaderea costurilor, ca si interferentele politice, care pot conduce la lipsa de stabilitate a mediului de reglementare, se arata in studiul E&Y, ,,Mapping power and utilities regulation in Europe”.

Potrivit studiului, jucatorii din aceste piete sunt in cautare de informatii comparative legate de riscul de reglementare si de idei noi pentru eficientizare sau de date care sa ii ajute sa ia decizii informate de investitie/dezinvestitie ori de intrare pe piete noi/iesire de pe piete existente. Studiul EY incearca sa ofere o imagine mai clara asupra reglementarilor din acest domeniu, ca instrument de benchmark pentru directorii financiari, managementul local si autoritatile de reglementare din energie si gaze.

Companiile din sectorul energiei electrice si utilitatilor trebuie sa monitorizeze constant riscurile care tin de reglementare, pentru a anticipa consecintele potential adverse ale schimbarilor legislative si ale neimplementarii anumitor reglementari emise”, spune Lars Wiechen, director executiv si lider al departamentului de Evaluare si Modelare Financiara, EY Romania.

Studiul a analizat mediul de reglementare din distributia si transportul de electricitate si gaze din 16 tari europene, printre care si Romania, pentru a identifica tendintele cheie, similaritatile si diferentele existente, precum si caracteristicile principale ale sistemelor de reglementare din fiecare tara analizata.

In afara complexitatii tipice mediului de reglementare de la nivel local, partile interesate trebuie sa ia in considerare si indicatorii utilizati de reglementatori, ale caror definitii pot de asemenea diferi. Chiar si atunci cand reglementatorii utilizeaza aceleasi categorii de date, acestea pot diferi foarte mult, de la tara la tara, ca de exemplu componentele costului capitalului propriu, gradului de indatorare si ratei de impozitare. Acestea sunt strict legate prin natura lor de situatia din fiecare tara, oglindind conditiile de finantare locale si reglementarile fiscale stabilite de autoritatile respective.

Pe langa diferente, studiul EY identifica si doua tendinte comune la nivelul tarilor analizate.

Prima tendinta este presiunea asupra ratelor de rentabilitate, datorata in mare masura crizei creditarii si a scaderii costurilor de finantare. De asemenea, unii reglementatori de la nivel national considera ca rentabilitatile ar trebui reduse pentru ca activitatile din industriile reglementate sunt mai putin riscante.

A doua tendinta comuna se concentreaza pe cresterea eficientei si calitatii. Institutiile de reglementare de la nivelul tarilor europene comunica intre ele si compara componentele sistemului de reglementare mult mai intens decat o faceau acum 5 sau 10 ani, deoarece sunt interesate sa inteleaga metodele celorlalte parti, precum si deciziile acestora, cu scopul de a imbunatati sistemul de reglementare local.

Abordarea dominanta in domeniul reglementarii in aceste sectoare din Europa in acest moment pleaca de la baza de active reglementate a transportatorilor si distribuitorilor de energie electrica si gaze, pentru a asigura operatorilor o rentabilitate rezonabila investitiilor in sistem. Cu toate acestea, abordarea este foarte nuantata de la tara la tara, de aceea studiul EY grupeaza tarile analizate in patru categorii, bazate pe parametri diferiti:

Cost: Belgia

Stimulente pentru investitii: Cehia, Franta, Germania, Olanda

Venit/pret maxim: Romania, Polonia, Slovacia, Suedia, Turcia

Combinatie de modele: Finlanda, Grecia, Italia, Spania, Elvetia, Marea Britanie

Intelegerea particularitatilor si a implicatiilor reglementarilor complexe din domeniul energiei si gazelor din tarile europene va ramane dificila, in ciuda presiunii exercitate de Uniunea Europeana pentru o convergenta in acest domeniu intre sistemele nationale de reglementare. In acelasi timp, autoritatile de reglementare cer eficienta mai mare, presand pentru preturi mai mici. In acest context, intelegerea mai profunda a specificitatilor fiecarei tari in aceasta industrie reglementata poate reprezenta un castig semnificativ pentru jucatorii din acest domeniu. Tocmai de aceea, studiul nostru isi propune sa ofere comparatii in oglinda ale sistemelor de reglementare din 16 tari europene, inclusiv Romania, pentru o imagine cat mai clara a acestora”, a concluzionat Lars Wiechen.

Studiul Mapping power and utilities regulation in Europe analizeaza sistemele de reglementare de la nivelul transportatorilor si distribuitorilor din industria energiei electrice si a gazului din 16 tari europene, pentru a oferi un instrument de comparatie pentru jucatorii din industrie, reglementatorii si managerii financiari interesati de intelegerea mediului foarte complex de reglementare, ca si a tendintelor care se manifesta la nivel european in aceste industrii.