Digitalizarea – o conditie esentiala pentru supravietuirea companiilor

C-suite isi adauga un nou rol in tehnologie si IT, pe langa CIO si CTO: CDO – Chief Digital Officer

Autor: Elena Badea, Director de Marketing si Comunicare, EY Romania

Cand ai cumparat ultima data un bilet de avion fara sa accesezi un website? Sau cand ai intrat ultima data intr-o agentie bancara pentru a trasfera fonduri? Care a fost ultima data cand ai consultat o carte de telefoane pentru a gasi numarul unui restaurant? De la luna la luna, din ce in ce mai multe servicii fac trecerea la digital: de la setarea consumului de energie din propria casa printr-o aplicatie de mobil, pana la finantarea online a unei mici afaceri de la celalalt capat al lumii. Toate aceste servicii exista deja, iar altele sunt create in fiecare zi.

Marea transformare digitala evolueaza extrem de rapid. Intr-un chestionar realizat de MITSloan (“Embracing digital technology”, MITSloan Management Review, 2013) in randul executivilor din diverse linii de business si dintr-o plaja larga de industrii, aproape 8 din 10 respondenti spun ca transformarea digitala va fi esentiala pentru companiile lor in urmatorii doi ani. Raportul sustine ca tehnologiile digitale vor facilita schimbari majore: experienta utilizatorilor si a consumatorilor se va imbunatati, fluxurile operationale vor fi si mai eficiente si vor aparea noi modele de business.

Este vorba de trei modificari fundamentale:

1. Utilizarea digitalului pentru a consolida modele traditionale de afaceri, ca de exemplu trecerea de la comercializarea de produse la prestarea de servicii – Xerox este un astfel de exemplu.

2. Transformarea modelelor de business existente pentru a ingloba noi servicii care sunt de natura digitala – precum vanzarea de diverse produse prin Facebook.

3. Validarea de modele de business cu totul noi – de la monede virtuale la jocuri online, pana la comercializarea de date digitale.

Sa luam un alt exemplu: Nykredit este o banca scandinava in care, in prezent, jumatate dintre interactiunile cu clientii se realizeaza prin intermediul dispozitivelor mobile, fata de o interactiune aproape de zero prin acest canal cu doar doi ani in urma. Aceasta noua realitate transforma modul in care banca isi gandeste procesele si serviciile pentru clienti –  favorizand de exemplu organizarea intalnirilor prin conferinta video in locul celor traditionale. De asemenea, unul dintre gigantii farmaceutici a lansat un dispozitiv care poate citi nivelul de glucoza din sange si transfera datele pe un smartphone pentru a putea fi trimise unui furnizor de servicii medicale, generand astfel noi surse de venituri pentru companie.

Desigur, transformarile din mediul digital vor ajunge mult mai departe. Unul dintre cei mai importanti jucatori din domeniul alimentar a folosit tehnologia digitala pentru a crea un nou model de business pentru o intreaga gama de produse, care sunt in mare parte livrate direct consumatorilor prin intermediul comenzilor din mediul online, mai degraba decat prin canalele traditionale de vanzare cu amanuntul. Caterpillar face eforturi pentru a digitaliza camioanele, grederele si alte echipamente grele pe care le vinde, si astfel sa poata sa identifice in mod proactiv atunci cand vehiculele necesita reparatii sau servicii de intretinere, si sa deschida astfel o linie complet noua care sa aduca venituri din servicii pentru companie.

Toate acestea nu sunt exemple izolate. Ele fac parte dintr-o schimbare la scara larga, aflata in curs de desfasurare in intregul mediu corporativ, pe masura ce companiile se redefinesc in jurul tehnologiilor digitale.

In acest context, se observa ca o noua functie de business incepe sa-si faca rapid aparitia intr-un numar din ce in ce mai mare de companii: Chief Digital Officer (CDO). Conform datelor Gartner (“5 Facts about Chief Digital Officers”, de Dave Aron, Gartner, 6 noiembrie 2013), cel putin 500 de astfel de roluri exista deja in companii mari, iar multi dintre cei care ocupa aceste pozitii sunt consilieri strategici pe strategia de business digitala pentru consiliul de administratie si CEO. Avand in vedere faptul ca multe dintre cele mai promitatoare tehnologii digitale sprijina direct interactiunea cu clientii si favorizeaza cresterea, functia de CDO se afla, in majoritatea cazurilor, in stransa legatura cu liniile de marketing, vanzari, strategie, finante si, desigur, IT.

Industriile cu cele mai mari investitii in IT 2