Energia regenerabila – situatia actuala dupa aprobarea OUG 57/2013

Sistemul de promovare a energiei regenerabile in Romania, stabilit prin Legea nr. 220/2008 (Legea), se afla inca in perioada de juniorat in comparatie cu alte sisteme de promovare similare din tari cu traditie in acest sector, cum ar fi Germania, Olanda sau Franta.

Autor: Radu Ionescu – Avocat Senior – E. Platis, C. Bazilescu SPARL / EY Law

Cu toate acestea, putem spune ca, pana in momentul de fata, sistemul de promovare a avut o existenta dinamica, caracterizata prin modificari succesive ce au fost precedate de o perioada relativ lunga de inaplicabilitate.

Ultima modificare a sistemului de promovare a avut loc in vara anului 2013 cand, dupa schimbarea Guvernului si, evident, a strategiei, Legea a fost modificata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 57/2013 (OUG 57/2013). Aceste modificari au venit pe fondul presiunilor facute la cel mai inalt nivel de catre reprezentantii marilor consumatori industriali ce au invocat scaderea competitivitatii datorita costurilor mari cu energia electrica generate de sistemul de promovare a energiei regenerabile. Este evident faptul ca Guvernul Romaniei s-a aflat intr-o situatie cel putin dificila avand de jonglat cu interesele marilor consumatori industriali ce genereaza un numar important de locuri de munca in economie, precum si incasari la buget, pe de-o parte iar, pe de alta parte, cu interesele investitorilor in sectorul energiei regenerabile ce au adus investitii semnificative in Romania, in plina perioada de criza.

Astfel, pornind de la premisele de mai sus, Guvernul a decis prin OUG 57/2013, printre altele, amanarea acordarii unui anumit numar de certificate verzi pentru proiectele hidro, eoliene si fotovoltaice, in speranta scaderii impactului acestor certificate verzi in factura finala a consumatorului.

In plus, in luna martie a anului 2013, ANRE publica raportul privind supracompensarea proiectelor de energie regenerabila. Prin acest raport, ANRE constata o anumita supracompensare pentru proiectele hidro, eoliene si fotovoltaice si recomanda scaderea numarului de certificate verzi pentru aceste proiecte. Aceasta scadere s-a materializat prin Hotararea de Guvern nr. 994/2013 (HG 994/2013), emisa in luna decembrie 2013 si aplicabila proiectelor acreditate de ANRE dupa data de 1 ianuarie 2014.

In luna decembrie 2013, Parlamentul Romaniei a adoptat legea privind aprobarea OUG 57/2013 si a fost promulgata de Presedintie in data de 13 martie 2014. In urma promulgarii si publicarii in Monitorul Oficial nr. 184 / 2014, aceasta a devenit Legea nr. 23/2014 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea si completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie (Legea 23/2014).

Legea 23/2014, pe langa faptul ca aproba OUG 57/2013, aduce si o serie de modificari variantei initiale a ordonantei.

O clarificare importanta adusa prin Legea 23/2014 consta in faptul ca amanarea certificatelor verzi se aplica doar in cazul proiectelor acreditate pana la data de 31 decembrie 2013, fara a fi aplicabila proiectelor ce urmeaza sa fie acreditate incepand cu data de 1 ianuarie 2014. Aceasta clarificare este importanta prin prisma faptului ca din textul initial al OUG 57/2013 coroborat cu prevederile HG 994/2013 nu reiesea expres ca amanarea acordarii certificatelor verzi se aplica doar pentru proiectele acreditate de ANRE pana la data de 31 decembrie 2014. Astfel, se putea interpreta faptul ca amanarea certificatelor verzi se va suprapune cu reducerea numarului de certificate verzi. O astfel de situatie ar fi diminuat considerabil rentabilitatea investitiilor in acest sector. 

De asemenea, o alta modificare importanta consta in faptul ca certificatele verzi pentru proiectele acreditate pana la 31 decembrie 2013 vor fi amanate de la tranzactionare si nu de la acordare asa cum prevedea initial OUG 57/2013.

Prin intrarea in vigoare a Legii 23/2014, ANRE primeste, incepand cu anul 2014, anumite atributii sporite printre care si sarcina de a monitoriza cotele anuale de energie regenerabila realizate. In functie de gradul de realizare a obiectivului national si impactul asupra consumatorului final, ANRE va estima si informa Guvernul in legatura cu nivelul cotei anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile care va beneficia de sistemul de promovare prin certificate verzi in anul urmator. La randul sau, Guvernul va aproba cota anuala obligatorie in termen de 60 de zile de la comunicarea acesteia de catre ANRE.

Foarte interesanta este si facilitatea acordata dezvoltatorilor de proiecte de dimensiuni mici. In acest sens, producatorii de energie regenerabila ce opereaza proiecte de cel mult 1 MW, precum si producatorii de energie electrica prin cogenerare de inalta eficienta pe baza de biomasa avand proiecte cu o putere instalata de cel mult 2 MW vor putea incheia contracte bilaterale de vanzare-cumparare a energiei electrice si a certificatelor verzi negociate direct, dar numai cu furnizorii consumatorilor finali. Consideram ca aceasta facilitate va putea deschide noi orizonturi pentru micro-producatori, acestia avand posibilitatea de a tranzactiona energia electrica prin contracte bilaterale incheiate direct, in afara bursei OPCOM, cu furnizorii consumatorilor finali. Mai mult, chiar si dezvoltatorii proiectelor cu puteri instalate mai mari de 1 MW vor putea analiza posibilitatea restructurarii acelor proiecte, astfel incat sa beneficieze de aceasta prevedere.

In momentul de fata nu putem decat sa speram ca efectul scontat de catre Guvern, prin amanarea certificatelor verzi si implementarea celorlalte modificari aduse sistemului de promovare a energiei regenerabile, se va materializa iar costul energiei electrice pentru consumatori va scadea fara a descuraja investitiile in domeniul energiei regenerabile. Nu trebuie sa uitam ca aceste investitii au jucat un rol important in Romania pe durata crizei si, chiar daca nu au dus la o crestere pe orizontala, au contribuit la o oarecare stabilitate. Totodata, speram ca dupa intrarea in vigoare a Legii 23/2014 sa avem parte de stabilitate legislativa in acest sector deoarece aceasta reprezinta un element determinat in decizia de a investi in Romania si, din pacate, nu ne putem lauda cu foarte multe in acest sens.