Ernst & Young: Romania, pe locul 15 in topul pietelor emergente in ceea ce priveste exercitarea puterii "soft"

Romania se claseaza pe locul 15 in topul pietelor emergente din punctul de vedere al exercitarii puterii intangibile, conform noului indicator Soft Power Index, lansat astazi de Ernst & Young. Mai mult, Romania este intre cele 9 tari din acest clasament care se situeaza pe un trend ascendent de la inceputul recesiunii economice pana acum.

Puterea tangibila exprimata prin amenintari sau recompense economice si militare a devenit tot mai contra-productiva astazi. De cealalta parte, puterea intangibila, sau soft power, castiga mult teren, fiind vazuta acum drept un indicator important al puterii unei natiuni. Soft power reflecta abilitatea de a modela preferintele celorlalti, prin valori intangibile, precum cultura, personalitati, institutii si politici, generand astfel acceptare si beneficii in raport cu alte state, mentioneaza analiza Ernst & Young.

Studiul concluzioneaza ca, pentru a dezvolta aceasta sursa de influenta la masa negocierilor internationale, Romania poate valorifica investitiile in cinematografie, energii regenerabile sau in lotul olimpic. Dar, pentru a avea cu adevarat un cuvant de spus, trebuie ca Romania sa inregistreze progrese pe toate palierele puterii intangibile, de la cresterea companiilor locale, la consolidarea institutiilor care garanteaza implementarea legilor si libertatile civile, sau la investitiile in educatie si turism.

„Brandul de tara al Romaniei se aseaza pe niste piloni consolidati de puterea intangibila pe care o exercita tara noastra la nivel regional si international. Faptul ca Brancusi este unul dintre cei mai scumpi si bine vanduti artisti din lume, ca exportam cu succes filme romanesti si o intreaga serie de personalitati si valori culturale odata cu acestea, ca doar cu cateva zile in urma echipa nationala de gimnastica a castigat aurul european ilustreaza perfect acest loc 15 in exercitarea unui nivel de acceptare si atractie la nivel mondial. Sunt avantaje competitive pe care le putem consolida si pentru care alte state sacrifica resurse uriase. Suntem in acest moment intr-o pozitie cu un potential extraordinar de crestere, iar acest lucru s-a vazut foarte bine in urma cu o saptamana, cand mii de turisti straini s-au lasat cuceriti de atmosfera unica a strazilor bucurestene”, este de parere Bogdan Ion (foto), Country Managing Partner, Ernst & Young Romania

Soft Power Index repreazinta primul instrument cantitativ de masurare a puterii intangibile dezvoltat de Ernst & Young si inglobeaza 13 variabile ce contureaza cele trei dimensiuni ale puterii intangibile exercitate de o natiune. Prima este imaginea globala a unui stat si masoara popularitatea si atractivitatea culturii sale la nivel international, prin variabile precum exportul de produse media (film, muzica, scenarii si carti), numarul medaliilor olimpice castigate, numarul cetatenilor care sunt personalitati mondiale, sau numarul companiilor locale admirate in intreaga lume. A doua dimensiune este integritatea globala si ilustreaza gradul in care adera un stat la un cod moral sau etic, luandu-se in considerare indicatori precum respectarea legilor, indicele libertatilor civile, prezenta la vot, sau emisiile de dioxid de carbon. A treia categorie o reprezinta integrarea globala si masoara cat de interconectata este o tara cu restul lumii, bazandu-se pe indici cum ar fi activitatea turistilor straini, clasificarea universitatilor locale la nivel international sau fluenta cu care foloseste populatia limba engleza.