Este greu sa creezi business plan-uri intr-o piata volatila

BusinessMark a organizat cea de-a cincea editie a Tax & Finance Forum, eveniment care a avut loc pe 12 si 13 mai 2016, la Bucuresti, Hotel Radisson Blu. Forumul a reunit reprezentanti ai Ministerului Finantelor, ai celor mai mari companii de consultanta si experti financiari, factori de decizie din departamentele financiar-contabile ale celor mai importante companii prezente pe piata romaneasca.

SESIUNEA 1

Invitatii primei sesiuni de discutii au fost: Mihail Ionescu, Senior Tax Consultant, EY Romania, Ciprian Gavriliu, Director, Departamentul Servicii Fiscale, Preturi de Transfer, Deloitte Romania , Mitel Spataru, Tax Manager, FINEXPERT si Alina Predescu, Senior Manager, Global Mobility Services, KPMG Romania. Sesiunea a fost moderata de Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, Vicepresedinte, CCF.

Ciprian Gavriliu, Director, Departamentul Servicii Fiscale, Preturi de Transfer, Deloitte Romania, a vorbit despre modificarile aduse in acest an in sectorul preturilor de tranfer in Romania.

 „Principiul valorii de piata inseamna ca tranzactiile cu parti afiliate trebuie sa fie realizate in aceleasi conditii ca si cum ar fi realizate intre doua companii independente. Sunt notorii deja diverse cazuri ale unor companii foarte cunoscute care au probleme cu autoritatile europene in ceea ce priveste preturile de transfer. Nu inseamna ca UE a venit cu concluziile si a cerut rezolvarea situatiei. Sunt companii, cum ar fi Starbucks, care au dat in judecata CE si sunt niste spete interesante care demonstreaza ca autoritatea europeana este atenta si la preturile de transfer. De asemenea, o atentie sporita este acordata si preturilor de transfer pe care le implica activitatea ONG-urilor”, a explicat Ciprian Gavriliu.

Potrivit acestuia, in 2015 s-au facut ajustari de preturi de 150 de ori mai mari decat cele facute in 2012 de autoritatile din Romania.

 „In cazul unui contract cu o persoana fizica va trebui sa trecem printr-o serie de teste pentru a afla daca aceasta este dependenta sau independenta, sau activitatea intra in categoria veniturilor din alte surse. Aceasta ultima faza este un fel de „tara nimanui” pentru ca legiuitorul nu o reglementeaza foarte clar. Si atunci apar diverse intrebari: inregistrarea fiscala este o optiune sau o obligatie? Recurenta activitatilor se analizeaza din perspectiva persoanelor prestatoare sau a platitorului de venit? Intrebarea noastra este de ce autoritatile au adus aceasta categorie la aceasta activitate? Lucrurile nu sunt deloc simple si sper sa le aduca la lumina pana la finalul anului. Impresia mea este ca in loc sa clarifice situatia, autoritatile au dus lucrurile la nivelul anterior anului 2010, cand stim cu totii ce s-a intamplat cu renumita Ordonanta 58, care a generat cozi imense si multe alte probleme”, a afirmat Mitel Spataru, Tax Manager, FINEXPERT.

Alina Predescu, Senior Manager, Global Mobility Services, KPMG Romania, a vorbit despre reglementarile legale in cazul detasarilor transnationale.

„Cadrul legislativ este foarte stufos cand vorbim despre detasari transnationale. Cand vorbim despre o detasare conform Legii 344, se incheie un act aditional la locul de munca. Sunt prevederi in Codul Muncii care spun ce trebuie sa contina acesta. Exista si cateva modificari noi in Revisal. Stopam retinerea la sursa a impozitului pe venit cand angajatul depaseste 183 de zile de detasare. Sunt conventii cand aceste zile se calculeaza in an fiscal si altele unde acestea se calculeaza in orice perioada de 12 luni. Daca se prevede de la inceput ca persoana este detasata pentru o perioada lunga stopam de la inceput retinerea la sursa. Trebuie sa fim atenti la salariul minim, prevederile Codului Muncii, declararea in Revisal si la criteriile privind impozitarea”, a explicat Alina Predescu.

Mihail Ionescu, Senior Tax Consultant, EY Romania, a oferit informatii actualizate despre impozitul pe cladiri.

 „Pentru persoanele fizice care utilizeaza cladirea in scop rezidential, valoarea este stabilita in functie de suprafata. Daca cladirea detinuta de persoana fizica este utilizata in scop nerezidential, este necesara o reevaluare care nu trebuie sa fie mai veche de 5 ani. In cazul sediului social al unei persoane juridice, daca sediul este folosit numai pentru inregistrare se considera ca acesta are numai scop rezidential. Daca se foloseste cu alt scop trebuie facuta demarcarea pentru a stabili care este spatiul folosit in scop rezidential. Daca nu se poate face demarcarea trebuie stabilit daca se deduc utilitatile. Daca nu se deduc atunci se considera ca acea cladire este utilizata in scop rezidential si se taxeaza in consecinta”, a declarat Mihail Ionescu.

Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, Vicepresedinte, CCF, a oferit cateva informatii despre noile modificari care vor deveni curand vizibile si pe plan national.

„Vom asista foarte curand la diverse modificari atat la nivel european cat si pe plan national. Va creste birocratia si transparenta, vom asista la introducerea unor raportari suplimentare, atat pentru corporatii cat si pentru companiile normale. Aceste modificari sunt deja vizibile si in Romania. Veti vedea tot mai multe formulare de completat si nu pentru ca asa doreste Romania ci pentru ca trebuie sa ne adaptam la reglementarile europene”, a precizat Mihaela Mitroi.

SESIUNEA 2 – CFO Roundtable

Cea de-a doua sesiune de discutii i-a avut ca invitati pe: Gheorghe Achim, Director Financiar, Star Assembly – a Daimler Company, Manuela Maftei, Chief Financial Officer, ALTEX Romania, Mihaela Toader, CFO, Happy Tour si Ciprian Ladunca, CFO, Metlife. Masa rotunda a fost moderata de Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte Romania si Daniel Dragan, Managing Partner, BusinessMark.

„Modificarile pe partea de fiscalitate au trecut la o noua etapa. Provocarea majora a fost sa ne actualizam partea de tehnologie. Cred ca suntem pe drumul cel bun si ca Romania progreseaza mai rapid decat alte tari din Europa. Partea digiatala ne da timp sa ne gandim la alte lucruri. Era digitala ne permite sa ducem resursa umana acolo unde este nevoie de ea. Oamenii trebuie sa fie acolo unde este necesara gandirea umana. De la oamenii din subordinea mea primesc cele mai bune idei de imbunatatire a activitatii. Nu exista oameni neproductivi. Exista doar oameni care nu sunt la locul lor. Daca faci un efort sa le gasesti locul in departamentul potrivit vei regasi si acea sclipire in ochii lor, iar recompensa financiara este pe masura. De aceea poate fi putin mai greu sa cladesti un departament puternic in interior care sa sustina compania”, a declarat Manuela Maftei, Chief Financial Officer, ALTEX Romania.

Altex are trei canale de vanzare: online, offline si B2B, iar vizitele in magazine si extragerea datelor oferite de platforma online sunt elementele pe care compania le foloseste pentru a intampina nevoile clientilor.

„Business-ul nostru deserveste in general corporatiile si simt in bugetul lor si in cifrele noastre un ”optimism” al pietei. Consider ca am trecut de perioada grea a optimizarilor de costuri si personal. Provocarea este in continuare finantarea. Este greu sa creezi business plan-uri intr-o piata volatila. Ai oportunitatea, vezi ce se poate face, dar sa gasesti finantare este foarte greu. O provocare petntru noi este si sa transformam costurile fixe in costuri variabile. Am abordat problema finantarii si din perspectiva sectorului bancar. Aici situatia este foarte inghetata. Este greu sa accesezi chiar si capital de lucru, daca vorbim despre investitii, lucrurile sunt si mai vesele. Este foarte greu sa accesezi  finantarea necesara dar nu imposibil”, este de parere Mihaela Toader, CFO, Happy Tour.

In opinia sa, tehnologia aferenta sectorului financiar ofera specialistilor libertate de miscare si oportunitatea de a accesa informatiile relevante oricand.

„Daca la inceput provocarile erau pe partea financiar-contabila, in ultimii ani provocarile au fost multiple, iar pozitia de CFO s-a indreptat catre cea de Business Partner. Provocarea mea principala este aceea de a fi un suport real pentru colegi. Personal, m-am orientat catre banci care comunica usor si rapid cu mine, care imi ofera diverse solutii si asta se manifesta si pe plan profesional. Oamenii, procesele si sistemele sunt cele care dau succesul unei companii. De asemenea, va recomand tuturor sa folositi servicii CSR”, a completat Ciprian Ladunca, CFO, Metlife .

Metlife are in Romania doua milioane de clienti. 1 milion sunt cei care sunt clienti ai fondurilor de pensii.

 „In productie trebuie sa crestem activitatea pentru a indeplini cerintele clientilor si pentru a asigura dezvoltarea firmei. Conditiile realizarii unei bugetari eficiente tin de foarte multi factori si nu tin numai de departamentul financiar. Toata echipa trebuie sa contribuie la un plan de afaceri eficient. Provocarile mari vin din evitarea riscurilor valutare, din intelegerea noilor prevederi fiscale, altfel poti ajunge in situatii neplacute. In ceea ce priveste dezvoltarea digitala, aceasta este mai evoluata ca niciodata. Trebuie sa avem sisteme care sa ne raporteze datele complexe. Descoperim in fiecare zi ca sunt solutii noi care iti permit sa-ti dezvolti activitatea. Cosiderand schimbarile care urmeaza, CFO trebuie sa lucreze foarte bine cu IT-ul pentru a aduce companiile la nivelul necesar”, a declarat Gheorghe Achim, Director Financiar, Star Assembly – a Daimler Company.

Compania pe care o reprezinta si-a diversificat recent portofoliul de produse realizate in Romania datorita calificarii oamenilor.

SESIUNEA 3

In ultima parte a zilei, invitatii au fost: Daniel Mihai Tudor, Director Executiv Adjunct, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice – DGRFP Bucuresti, Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA, Noemi Popescu, Human Capital Manager, PKF Finconta, Valentin Durigu, Associate Director, Indirect Taxation Services, KPMG Romania. Discutia a fost moderata de Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte Romania.

 „Majoritatea efectelor Codului Fiscal abia acum incep sa se vada. De exemplu penalitatile de nedeclarare (incepand cu obligatiile fiscale ale anului 2016); modificarea calculului termenului de prescriptie; intentarea unei actiuni direct in istanta, in conditiile in care contestatia nu este solutionata timp de 6 luni (pentru contestatiile depuse ulterior datei de 1 ianuarie 2016); suspendarea solutionarii contestatiei datorita unei sesizari penale care vizeaza exclusiv mijloacele de proba – discutii la nivelul ANAF pentru centralizarea si revizuirea intr-un punct unic a sesizarilor penale initiate de inspectorii fiscali; consacrarea legislativa a principiului proportionalitatii – invocat in rapoartele de inspectie fiscala si in sentintele instatelor”, a mentionat Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA.

Potrivit acesteia, pentru solutionarea contestatiilor exista solutii ca: anularea actului administrativ, desfiintarea actului administrativ, respingerea solutiei; sustinerea orala a contestatiei, principiul in dubio contra fiscum; opozabilitatea raspunsurilor obtinute de contribuabili din partea organelor fiscale; problemele legate de aplicarea legii in timp: termenul de contestatie, termenul de prescriptie, momentul discutiei finale.

„ANAF si contribuabilii ar trebui sa fie parteneri. Si noi intampinam probleme in implementarea normelor legislative in vigoare. Din experienta mea practica spun ca nici ANAF si nici contribuabilii nu pun corect problemele. La nivel central s-a luat decizia ca macar la nivel regional sa gasiti intrebari si raspunsuri la spete ridicate de contribuabili. Sigur ca nicio speta nu seamana cu alta tocmai din posibilitatea de a interpreta intr-un fel sau altul reglementarile fiscale. Incercam sa punem accentul in timpul inspectiei fiscale pe discutia finala intre contribuabil si inspectori. Contribuabilul are acest drept si mai are dreptul sa conteste in scris concluziile inspectorilor fiscali. Este total eronat sa cedati daca inspectorii spun: lasati lucurile asa si contestati dvs. ulterior. Este gresit. Este un viciu de procedura”, a explicat Daniel Mihai Tudor, Director Executiv Adjunct, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice – DGRFP Bucuresti.

Noemi Popescu, Human Capital Manager, PKF Finconta, a vorbit despre acordarea de beneficii sub forma Stock option plan.

„Legislatia este restrictiva in Romania in ceea ce priveste acordarea de bonusuri si facilitati. Stock option plan a fost definit ca un program initiat in cadrul unei persoane juridice prin care angajatii au dreptul de a primi actiuni la preturi preferentiale sau in mod gratuit. Trebuie sa analizam foarte atent daca sunt indeplinite conditiile cumulative impuse de lege in acest caz. Exista o perioada necasara de un an din momentul acordarii acestei posibilitati pana in momentul acceptarii acesteia de catre angajati. Printre avantajele stock option plan se numara faptul ca impozitarea nu se face la momentul exercitarii dreptului ci la momentul vanzarii titlurilor de valoare si va fi impozitat numai cu 16%, din diferenta rezultata din pretul de achizitie si cel de vanzare”, a declarat Noemi Popescu.

Potrivit acesteia, ca dezavantaj, societatile nelistate care acorda astfel de beneficii salariatilor sunt obligate sa impoziteze aceste beneficii la momentul acordarii optiunii catre angajati.

Valentin Durigu, Associate Director, Indirect Taxation Services, KPMG Romania, si-a intitulat prezentarea „Codul Vamal al Uniunii si legislatia complexa – principalele implicatii si oportunitati”.

 „Nu am reusit de cand comunicam cu MFP sa aflam de ce nu vrea sa aprobe aumite masuri de simplificare. In domeniul vamal, de exemplu, o firma din afara tarii care face import prin Romania dar isi duce marfa in alta tara are obligatia de a inregistra in scopuri de TVA in Romania. Nimic nu impiedica statul roman sa renunte la aceasta inregistrare in astfel de situatii. In loc de 1000 de companii care vor sa importe din Asia prin Constanta si sa duca marfa in toata Europa, s-ar inregistra 10 comisionari vamali care ar fi mult mai usor de gestionat. Importatorii care fug in prezent de Romania pentru ca vor sa-si simplifice viata ar putea importa prin noi si asta ar genera venituri la bugetul de stat. Pe orizontala toata lumea ar avea de castigat”, a explicat Valentin Durigu.

Colegul sau, Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte Romania, este de parere ca relatia de comunicare dintre departamentele financiar si logistic este esentiala.

„Este important sa nu pasam aspectele vamale numai catre departamentele de logistica. Comunicarea intre departamentul financiar si cel de logistica este esentiala. Ca noutati in ceea ce priveste redeventele, ar fi ca marfurile nu pot fi vandute cumparatorului fara a se efectua plata unor redevente. Vom fi curand in situatia ca in caz de control din partea DGV sa vi se ceara dosarul referitor la preturile de transfer. Nu spun ca se va intampla asta maine, dar cu siguranta se va intampla in urmatoarele 6 luni-1 an. Ce putem face? Putem sa securizam valoarea in vama – prin instrumente obligatorii – similare „SFIA” pe probleme vamale”, a declarat Mihai Petre.

A doua zi a Tax & Finance Forum a oferit raspunsuri la unele dintre cele mai importante aspecte fiscale in cadrul a 4 seminarii sustinute de reprezentanti ai celor mai mari companii de consultanta: FINEXPERT, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA si PwC Romania.

Participarea la eveniment a echivalat cu cinci ore de pregatire profesionala pentru membrii Camerei Consultantilor Fiscali.