Firmele de avocatura redefinesc diversitatea la locul de munca

Firme de avocatura din Europa au inceput sa actioneze la nive global pentru a-si folosi abilitatile si experienta in initiative care promoveaza drepturile omului si statul de drept. La fel de important, firmele se izbesc de o problema pe care o intalnesc tot mai des: lipsa diversitatii si non-discriminarea la locul de munca.

Firmele recunosc faptul ca isi pot folosi cunostintele dobandite prin munca lor comerciala pentru a sprijini organizatiile societatii civile. De exemplu, pentru mai mult de 10 ani White&Case a lucrat cu organizatia non-profit Auschwitz Institute for Peace and Reconciliation, cu sediul in New York, pe un program menit sa ajute guvernele sa monitorizeze si sa opreasca procesele care pot duce la atrocitati in masa, dar si sa instruiasca guvernul, politia si oficialii militari in prevenirea unui genocid.

Experienta si legaturile pe care White&Case le-a format de-a lungul programului au crescut, de asemenea, valoarea serviciilor pe care le ofera clientilor corporativi. “Facem ceea ce trebuie. Dar, de asemenea, prevenirea unor atrocitati este o alta forma de gestionare a riscurilor juridice.”, spune Owen Pell, partenerul White&Case care a condus initiativa.

In cazul Linklaters, abordarea a fost aceea de a utiliza capitalul intelectual al firmei pentru a promova statul de drept. Mai mult de 200 de avocati ai firmei au lucrat timp de cinci ani pentru a ajuta la reconstruirea infrastructurii juridice a Liberiei, prin producerea unui rezumat indexat al jurisprudentei tarii, care dateaza de acum 150 de ani.

In acelasi timp, pentru unele firme, accentul a fost pus mai aproape de casa, in special cu privire la eforturile de crestere a mobilitatii sociale si a diversitatii in sectorul juridic. Unele dintre aceste privesc mai departe de sectoarele de recrutare traditionale, pentru a promova incluziunea sociala. De exemplu, prin programul “Smart Start Work”, Allen&Overy aduc in birourile lor tineri din medii defavorizate, timp de o saptamana.

Activitatile celor tineri includ oferte de simulare pentru care actioneaza in calitate de consilieri. Intr-o singura sesiune, echipele negociaza cumpararea si vanzarea unui club de fotbal, cu angajatii de la Allen&Overy jucand rolurile de potentiali cumparatori. Aceste sesiuni ajuta la consolidarea increderii de sine, precum si competente care ajuta la redactarea unui C.V sau prezentari cu public. De asemenea, ele expun tinerii la modalitatea de lucru a unei firme de avocatura. “Nici unul dintre ei nu ar avea nicio idee despre ce inseamna legea, de aceea, acest program face totul mai real.”, declara David Morley, partener Allen&Overy care a conceput acest program, conform datelor publicate de Financial Times – Innovative Lawyers.

Programul “Smart Start” a fost extins in Prime, o initiativa nationala la care participa 88 de firme de avocatura: “Fiecare firma o face in stilul caracteristic, dar un standard minim este stabilit in ceea ce priveste calitatea experientei de lucru”, spune domnul Morley.

Pentru Baker&Mckenzie, statisticile au fost cele care i-au indemnat sa se focuseze pe diversitatea din cadrul birourilor sale din Londra. In 2006, firma a descoperit ca doar 4% din stagiari si un singur partener faceau parte din grupuri etnice minoritare. Decat sa plateasca consultanti externi pentru a angaja personal noi, firma a creat BakerEthnicity, o initiativa care abordeaza barierele sistemice in diversitate. O serie de programe include largirea diversitatii la panourile de recrutare, si traininguri pentru cei care tin interviuri, pentru a combate prejudecatile inconstiente.

Multe dintre idei pentru aceasta initiativa au venit din parte personalului. “Am folosit ideile si energia oamenilor din intreaga organizatie, lucru care a fost foarte important.”, spune Sarah Gregory, partener Baker&Mckenzie. Tot ea a fost cea care a recunoscut faptul ca, asemeni multor initiative de responsabilitate sociala, promovarea diversitatii in firmele de avocatura are sens strategic: “Vedem acest lucru ca fiind un important beneficiu de afaceri. Daca o firma de avocatura nu le arata clientilor sai ca le respecta valorile, atunci ea devine mai putin eficienta.”.

Studiu de caz: iProbono

In anul 2003, in timp ce studia dreptul la School of Law – University of Warwick, Shireen Irani a vrut sa aplice cercetarea ei cu privire la promovarea drepturilor omului. Dificultatea ei in indentificarea oportunitatilor pentru a face posibil acest lucru, a determinat-o sa creeze o piata online, care are acum peste 50 de mii de voluntari, ce a oferit servicii pentru sectorul social in valoare de mai mult de 7,5 milioane de lire sterline.

La acea vreme, retelele de socializare erau inca intr-un stadiu incipient, la fel ca initiativele de responsabilitate corporativa ale firmelor de avocatura. Nu exista nici macar un forum unde avocatii ar fi putut gasi cu usurinta proiecte potrivite pasiunilor si abilitatilor lor specifice. Astfel, in anul 2009, Shireen Irani a sprijinit firma Fieldfisher pentru a crea o organizatie independenta, cu o platforma tehnologizata, purtand numele de iProbono.

Organizatiile non-profit posteaza proiecte pe iProbono, care trimite alerte catre avocatii specializati in acel domeniu, inregistrati in sistem. Avocatii voluntari se angajeaza sa creeze contracte, sa reprezinte persoane vulnerabile sau sa asigure compensatii corespunzatoare copiilor abuzati. “Aceste cazuri nu doar ca ii ajuta pe oamenii in cauza, spune doamna Irani, ci si deschide calea pentru prejudecati mai corecte in cazurile viitoare.”

In acest proces, iProbono le cere avocatilor sa isi foloseasca abilitatile pentru binele public. “Pentru aceasta generatie de profesionisti, exista o foame reala pentru aceste oportunitati”, concluzioneaza Shireen Irani, conform unor date publicate de Financial Times –  Innovative Lawyers.