Frumosii nebuni ai marilor orase

Romanii percep mai acut decat locuitorii altor tari modificarile din ultimii trei ani, cu impact asupra echilibrului dintre viata personala şi cea profesionala. Totodata, ei  lucreaza mai multe ore suplimentare decat angajaţii din alte ţari si beneficiaza de flexibilitate la locul de munca doar de la un anumit nivel de senioritate in sus, arata concluziile studiului „Generatiile urbane si prioritatile lor” publicat astazi de EY Romania.

EY a realizat acest studiu in contextul schimbarilor rapide care au loc in intreaga lume şi a diferenţelor de abordare intre generaţiile care sunt in prezent active pe piaţa muncii. Scopul acestei analize este de a inţelege modul in care generaţiile urbane din Romania gestioneaza echilibrul intre viaţa personala şi cea profesionala, dar şi tendinţele specifice generaţiilor din Romania, in comparaţie cu celelalte ţari analizate de EY la nivel global. Studiul derulat de EY in Romania are la baza 2562 de raspunsuri la un chestionar online, provenind de la respondenti din mediul urban cu varsta intre 18 si 55+ ani.

„Suntem la inceputul unei etape de transfer a responsabilitatii de la o generatie la alta. Acest lucru se intampla, ca de fiecare data in istorie, printr-un amplu proces de schimbare intentionata, de invatare şi de adaptare. Avem nevoie de o maturizare a relatiilor dintre generatii, iar acest lucru va fi posibil doar prin exercitiul leadership-ului autentic”, spune Andreea Mihnea, Director Resurse Umane, EY Romania.

In ultimii 3 ani gestionarea programului vietii profesionale a devenit mai dificila

Peste jumatate (51%) dintre respondenţi considera ca este mai dificil acum decat in urma cu trei ani sa gestioneze echilibrul intre viata personala şi cea profesionala, in timp ce 26% apreciaza ca este mai uşor de pastrat echilibrul in prezent.

Romanii percep mai acut decat restul ţarilor de la nivel global modificarile din ultimii trei ani, cu impact asupra echilibrului dintre viata personala şi cea profesionala. Perceptie similara exista in Germania, unde 49% dintre respondenţii la studiul similar derulat de EY la nivel global au spus ca este mai dificil acum decat in urma cu trei ani sa gestioneze echilibrul intre viata personala şi cea profesionala, urmata de Japonia (44%).

Cei care au copii au resimţit intr-o masura mai mare dificultatea gestionarii echilibrului intre viaţa personala şi cea profesionala in ultimii trei ani – 56% dintre respondenţii care sunt parinti spun ca a fost mai dificil sa faca acest lucru, in comparatie cu 50% dintre cei care nu au copii. Comparativ cu restul ţarilor, parinţii din Romania au resimtit cel mai acut dificultatile din ultimii trei ani, urmati de parinţii din Germania (54%) şi Japonia (46%).

Numarul mediu de ore lucrate pe saptamana este in crestere

Jumatate dintre respondenti sustin ca numarul de ore de lucru a crescut in ultimii trei ani faţa de perioada anterioara, in timp ce doar 14% spun ca numarul orelor lucrate a scazut in aceasta perioada. Cel mai mult resimt cresterea numarului de ore de lucru cei din generaţia Y (52%), in timp ce jumatate dintre cei din generaţia Boomers spune ca numarul orelor lucrate a ramas constant pe parcursul ultimilor trei ani.

De asemenea, peste 70% dintre respondenţii care sunt angajaţi in munca susţin ca lucreaza ore suplimentare, iar 34% lucreaza chiar mai mult de 46 de ore pe saptamana. Generatia X şi generaţia Boomers lucreaza cele mai multe ore suplimentare – peste 46 de ore pe saptamana, in timp ce cei din generaţia Y par cei mai ponderaţi in abordarea orelor suplimentare – majoritatea dintre ei (41%) lucrand pana in 45 de ore pe saptamana.

86% dintre respondentii cu responsabilitaţi manageriale din Romania spun ca lucreaza ore suplimentare – aproape dublu faţa de managerii din Germania (45%) sau Marea Britanie (34%). Totusi, potrivit statisticilor Eurostat, productivitatea muncii in Romania e de sase ori mai mica decat media in Europa, de 7,5 ori mai mica decat in Germania si de opt ori fata de Olanda.

Decizii luate in legatura cu viata personala si profesionala in ultimii 3 ani

Aproape jumatate (47%) dintre respondenti şi-au schimbat locul de munca in ultimii trei ani din motive financiare, iar o treime a decis sa işi pastreze locul de munca in aceasta perioada, pe aceleaşi considerente. Cei mai stabili la locul de munca in perioada 2012-2015 au fost cei din generaţia Boomers (61%), procentul injumataţind-se de la o generatie la urmatoarea: generaţia X (36%), generaţia Y (19%).

Aproape jumatate dintre respondentii angajati in munca au renuntat la activitatile de relaxare din motive financiare in ultimii trei ani, in timp ce 28% au amanat achizitionarea sau inchirierea unei locuinţe personale, iar 14% au amanat decizia de a avea primul copil din aceleasi motive. In special cei din generatia Boomers au ales sa renunte la activitatile de relaxare in ultimii 3 ani (64%), generaţiile X şi Y fiind mai puţin dispuse sa faca acest lucru. In schimb, 14% dintre respondentii cu varsta intre 34 şi 49 de ani au amanat decizia de a avea primul copil din motive financiare, iar 6% dintre ei pe aceea de a avea inca un copil.

Factori ce contribuie la realizarea unui echilibru intre viata privata si cea profesionala

Factorii cei mai importanti pentru asigurarea unui echilibru intre viata privata şi cea profesionala sunt respectarea normelor legale legate de recompensarea orelor suplimentare (61%), posibilitatea de a programa fara restrictii zilele de concediu de odihna (54%) şi respectarea reglementarilor privind concediul de crestere a copilului şi revenirea la locul de munca dupa acest concediu (46%).

Aproape jumatate (46%) dintre respondentii angajati in munca beneficiaza insa de o forma de program flexibil, in timp ce doar 5% lucreaza pe baza de proiect sau la cerere. Peste jumatate (51%) dintre respondentii care fac parte din generatia Y nu beneficiaza de program flexibil, desi nevoia de flexibilitate este mult mai pronuntata in randurile acestei generatii, conform numeroaselor studii derulate la nivel global.

In prezent, angajatii care beneficiaza in cea mai mare masura de program flexibil sunt cei care fac parte din generatia Boomers: 53% dintre ei au o forma de program flexibil, iar 7% lucreaza pe baza de proiect. De asemenea, respondentii care ocupa o pozitie de conducere beneficiaza intr-o masura mai mare de program flexibil (53%), faţa de cei care nu sunt manageri (43%).

„Noile generatii vin cu o vointa puternica de a gestiona mai bine echilibrul intre viata personala şi cea profesionala. Este poate cea mai frumoasa promisiune pentru viitor – promisiunea unor oameni mai fericiti şi mai sanatosi, a unor relatii mai armonioase in mediul de lucru şi in familie şi, cel mai important, promisiunea unei investiţii valoroase in copiii care se nasc acum”, adauga Oana Gorbanescu, Corporate Communication Officer, EY Romania

Schimbari pentru a gestiona mai bine echilibrul dintre viata personala şi profesionala

Aproape 30% dintre respondenti considera ca munca este o parte importanta din identitatea lor, in timp ce pentru aproape jumatate (46%), munca reprezinta doar un mijloc de trai şi de sustinere a stilului de viaţa. Cel mai mult integreaza munca in identitatea personala respondentii care fac parte din generatia Boomers (53%), faţa de cei din generatia X (37%), respectiv Y (27%).

Peste jumatate dintre respondenti (58%) şi-au schimbat sau ar fi dispusi sa işi schimbe locul de munca, iar 40% s-au mutat / s-ar muta in alta ţara pentru a gestiona mai bine echilibrul intre viaţa personala şi cea profesionala. Respondentii din generatia Boomers sunt mai degraba dispusi sa se mute in alta ţara (20%) pentru a gestiona echilibrul intre viaţa personala şi cea profesionala decat sa se mute in alt oras din Romania (6%).

Am plecat la drum cu analiza noastra pentru a intelege diferentele intre generatiile din Romania şi dinamica relatiilor dintre acestea. Dar am ajuns sa intelegem mai degraba asemanarile dintre ele şi sa vedem teritoriul comun pe care acestea se pot intalni pentru a lucra mai bine impreuna. Doar prin colaborare, acceptare şi incredere putem construi o lume care sa functioneze mai bine şi maine”, concluzioneaza Elena Badea, Director de Marketing, EY Romania.

ecaterina.virgolici@lhm.ro