GDPR alert Voicu & Filipescu | Marta Popa, Senior partner Voicu & Filipescu

Autoritatea Națională de Protecție a Datelor din Franța („CNIL”) a anunțat în cursul zilei de ieri, 21 ian. 2019, că a aplicat Google o amendă în cuantum de 50 de milioane de Euro pentru încălcarea prevederilor Regulamentului general privind protecția datelor („GDPR”). Aceasta este prima amendă acordată Google pentru nerespectarea prevederilor GDPR.

Amenda vine în urma primirii pe data de 25 și 28 mai 2018 a două plângeri din partea a două asociații de profil, asociații care reprezintă peste 1.000 de persoane. Plângerile reclamau faptul că Google nu are acceptul persoanelor vizate de a prelucra datele cu caracter personal în vederea transmiterii de publicitate personalizată prin sistemele Android.

În urma investigației desfășurate, CNIL a constatat, în primul rând, o încălcare a obligației de transparență și informare față de utilizatori. Mai precis, informațiile referitoare la scopurile prelucrării, categoriile de date cu caracter personal prelucrate, perioadele de stocare erau răspândite în mai multe secțiuni și vizualizarea acestora presupunea accesarea unor link-uri și click-uri pe mai multe butoane, ajungându-se  până la 5 sau 6 acțiuni din partea utilizatorilor.

În al doilea rând, s-a constatat de către CNIL că Google nu a obținut consimțământul utilizatorilor conform prevederilor GDPR și Google nu are un temei legal care să justifice transmiterea de publicitate personalizată.

In acest sens:

  • Consimțământul nu a fost acordat în cunoștință de cauză deoarece informațiile privind publicitatea personalizată erau răspândite în mai multe secțiuni nefiind furnizate numai în secțiunea privind acest tip de publicitate.
  • Consimțământul nu a fost acordat printr-o manifestare specifică și clară, unele  căsuțe fiind pre-bifate, fiind vorba mai degrabă de un consimțământ global, forțat.

Cuantumul amenzii a fost stabilit având în vedere gravitatea încălcărilor principiilor GDPR (transparența, informarea și consimțământul), caracterul continuu al încălcării, importanța sistemelor Android în Franța și faptul că planul economic al Google se bazează pe publicitatea personalizată.

Informațiile furnizate în acest document sunt generale și nu reprezintă consultanță juridică în analizarea și soluționarea unei probleme juridice specifice.