Cristina Ghica: Restructurare de business vs insolventa

Inainte de a se gandi la insolventa, managerii ar trebui sa ia in considerare restructurarea de business, procedura care ar trebui privita si in sens pozitiv, nu doar negativ, asa cum o vad majoritatea, si care ar putea aduce anumite beneficii companiei, a declarat Cristina Ghica, Managing Partner Ghica Boutique Law Firm, in emisiunea ,,Legile Afacerilor”, difuzata de postul de televiziune Money TV.

,,Ca o companie sa nu ajunga in insolventa, trebuie sa se asigure intotdeauna ca are lichidatile suficiente sa-si sustina si sa continue activitatea inceputa. Din experienta mea ca avocat de business, urmarind ce se intampla din 2006 incoace, de cand a intrat in vigoare Legea insolventei, si urmarind cele 2 cazuri clasice de insolventa, fie la cererea creditorului, fie la cererea proprie, cred ca managerii companiilor ar trebui sa ia in calcul, inainte de a se gandi la insolventa, sa-si implementeze un proces de restructurare de business, care este, de fapt, un proces de reproiectare a uneia sau mai multor activitati. Aceasta restructurare de business ar trebui privita nu numai in sensul negativ, asa cum sugereaza cuvantul ,,restructurare”, ci si in sensul pozitiv. Pot sa fac o restructurare de business si in momentul in care vreau sa-mi pozitionez compania mult mai competitiv pe linia de business pe care o desfasor. Mai mult decat atat, pot sa supravietuiesc printr-o restructurare de business intr-un climat economic defavorabil, si, nu in ultimul rand, pot sa imi echilibrez o companie si sa o indrept spre o noua directie”, spune avocata.

Managing partner-ul Ghica Boutique Law Firm mai spune ca managerii romani prefera insolventa in locul restructurarii de business, unul dintre motive fiind acela ca acestia confunda cele 2 procedee unul cu celalalt.

,,Managerii romani prefera sa mearga la insolventa, dar cred ca majoritatea dintre ei nu iau in calcul alte posibilitati, cum ar fi aceasta restructurare de business care este impartita in 3 mari categorii: de portofoliu si active, de capital sau de organizare si de management al companiei, care te pot salva de la insolventa. De multe ori, managerii companiilor romanesti confunda cuvantul restructurare cu procedura de reorganizare din cadrul insolventei, procedura care se face conform unui plan de reorganizare si in niste limite foarte restrictive, impuse de lege si, implicit, de instanta, de judecatorul sindic si asa mai departe”, considera Cristina Ghica.

Potrivit avocatei, in cazul in care managerii apeleaza la restructurarea de business, ei trebuie sa cunoasca si sa constientizeze pasii inainte de a lua o astfel de decizie si, de asemenea, sa indeplineasca o serie de cerinte.

,,Primul pas pe care trebuie sa-l faca fiecare manager de companie ce doreste sa implementeze procedura restructurarii de business ar fi acela de a efectua o procedura de due dilligence si de audit pe legal si, bineinteles, pe financiar si fiscal. Mai important este insa ca managerii sa cunoasca si sa constientizeze pasii inainte de a lua decizia interna de a implementa o restructurare. Ei trebuie sa fie constienti ca trebuie sa-si asigure un flux de resurse financiare pe intreaga perioada de implementare a procedurii de restructurare. Ei trebuie sa-si previzioneze foarte exact capitalul de lucru si, mai mult decat atat, trebuie sa creeze niste cai foarte clare si deschise de comunicare cu creditorii societatii. Daca nu ai o comunicare clara, transparenta cu creditorii societatii, este posibil sa nu ajungi sa-ti inchei procedeul de restructurare”, precizeaza Managing Partner-ul.

Pe de alta parte, Cristina Ghica sustine ca una dintre cele mai frecvente greseli comise de managerii romani, si nu numai, este faptul ca acestia nu utilizeaza instrumentele de negociere in scopul evitarii litigiilor, care, de cele mai multe ori, conduc la insolventa.

,,De cele mai multe ori, insolventa vine de la un simplu litigiu, si de la depasirea valorii creantei peste pragul minim de 45.000 de lei, scadenta in mai mult de 90 de zile. Managerii nu negociaza, nu-si reesaloneaza datoriile si ajung in insolventa. O alta greseala frecvent intalnita, in special in cazul managerilor straini de aceasta data, raportandu-ne la clientii nostri, este aceea ca le este teama sa-si modifice cultura organizationala, politicile de HR, regulamentele de ordine interioara. Mai mult decat atat, le este teama sa-si formeze si sa-si redistribuie angajatii”, a precizat avocata.

Totodata, Cristina Ghica le ofera managerilor romani o serie de sfaturi prin care acestia ar putea evita intrarea in insolventa.

,,Pentru a atinge nivelul optim de eficienta, managerilor nu trebuie sa le fie teama sa elimine afacerile non-core, cele care nu mai reprezinta un nucleu in acest climat nefavorabil de business. Sa gaseasca, in primul rand, metode optime pentru a face acest lucru, sa vizualizeze piata si sa-si analizeze punctele forte si sa-si puna intrebarea cum ar fi fost daca ar intra acum pe piata sa-si dezvolte business-ul respectiv, cum ar fi fost sa porneasca de la zero, cum ar functiona. Nu in ultimul rand, sa se gandeasca inainte de insolventa la restructurarea de business ca la o metoda preventiva, care le-ar putea relansa business-ul”, conchide avocata.

Emisiunea ,,Legile Afacerilor” din data de 14 iunie 2013 poate fi urmarita integral AICI.