In trei ani in topul celor mai mari lanturi de restaurante din Romania

Am putea cred ca pe viitor, urmatorul lant de restaurante tip fast-food  sa porneasca din Romania, creat de un antreprenor roman? Si nu doar atat. Aceasta retea de tip fast-food ar vinde produse preparate pe loc, fara coloranti sau conservanti. Noul concept de fast-food ar oferi rapid mancare gustoasa si sanatoasa la un pret accesibil pentru toate categoriile de clienti, o directie foarte buna tinand cont de amploarea pe care a luat-o curentul mancarii BIO in ultimii ani.

Dan Isai a trecut de la planul de a crea un lant de restaurante de tip fast-food la constructia in doar trei ani a unuia dintre cele mai mari lanturi de restaurante de tip “healthy food” din Romania, cu 40 de locatii in 20 de orase la sfarsitul anului 2015. Ca recunoastere a rezultatelor sale in business si a ritmului accelerat de crestere a afacerii Salad Box, Dan Isai a primit titlul EY Emerging Entrepreneur Of The Year – Romania 2015, in cadrul editiei din acest an a programului EY Entrepreneur Of The Year.

Antreprenorul a declarat despre cum a inceput afacerea „sanatoasa”:

La inceputul anului 2012 ma gandeam impreuna cu sotia ca, in Romania, salata nu e considerata fel principal in meniul zilnic si ne-am gandit sa incercam sa schimbam putin mentalitatea. Un prieten care avea un restaurant ne-a spus ca suntem nebuni, ca nu se pot face bani din salata. Romanii consuma carne inclusiv ca gustare, intre mesele principale. Nu ne-am lasat si in aprilie 2012 am deschis prima locatie, iar primul client a venit cu o portie de aripioare, iar salata noastra a luat-o ca produs secundar. Ne-am luptat putin cu aceasta mentalitate, iar acum vanzarile dovedesc ca salata este un produs principal si in Romania”.

Business-ul s-a dezvoltat din dorinta de a promova un stil de viata sanatos si de a oferi o alternativa alimentatiei de tip fast-food. Meniul este divers, compus dintr-o varietate de salate, supe crema, deserturi si sucuri naturale. “Salad Box inseamna prospetime si varietate, de aceea ofera clientului posibilitatea de a alege din mai mult de 40 de ingrediente aflate chiar in fata lui”, adauga Dan Isai.

Aceasta afacere a prins contur rapid, prin multa munca, perseverenta si inovatie. Creata in 2012, omul de afaceri a reusit sa puna repede temeliile afacerii, convingand oameni din jurul lui sa creada si sa contribuie la materializarea ideii de business. A fost nevoie de un an in care s-au testat produse, dar si proceduri de functionare. In urmatorul an, impreuna cu echipa, Dan Isai a pus la punct un sistem de franciza, bazat pe proceduri clare si un model de business scalabil. In 2014 a inceput deja extinderea internationala, ajungand la 400 de angajati in 2015.

Salad Box a inceput cu o echipa foarte restransa, dar  Dan Isai a ajuns sa coordoneze in doar trei ani o echipa extinsa. Desi dimensiunea companiei a evoluat, fondatorul a pastrat o relatie apropiata cu oamenii din firma, indiferent de ierarhie, ceea ce a facilitat transmiterea viziunii sale catre angajati si increderea in aceasta idee.

Angajatii nostri reprezinta o parte importanta in strategia de crestere, motiv pentru care am promovat intotdeauna oamenii din interiorul firmei. In prezent avem ca sefi de departament persoane care au inceput in Salad Box ca lucratori comerciali. In momentul in care vedem potential in oameni, facem tot posibilul sa-i tinem aproape, deoarece impreuna cu ei s-a dezvoltat Salad Box,” completeaza Dan.

In anul care se apropie de final, veniturile Salad Box se asteapta sa atinga 14 milioane EUR, formate din vanzari de produse cu un pret mediu de 3,5 EUR. In 2014, grupul Salad Box a inregistrat vanzari de 8,6 milioane EUR, reprezentand peste 100% crestere fata de anul 2013. In prezent, Salad Box este al treilea lant de fast-food ca marime in Romania, iar potentialul estimat de Dan Isai se situeaza la 60 de locatii.

Afacerea nu ramane doar la nivelul tarii noastre si a inceput deja si extinderea in afara tarii: in Ungaria cu patru locatii si in Germania cu un restaurant. De asemenea, de curand a inceput un proces de rebranding, sub sloganul „food is life, make it good”, care, spune Dan, transmite mesajul catre clienti „ai grija ce ingrediente iti alegi si ce mananci, pentru ca ele inseamna viata”, iar catre angajat: „da-ti silinta sa iasa bine aceasta salata, pentru ca inseamna viata”.

Cresterea rapida a Salad Box a fost sustinuta din fonduri proprii ale asociatilor si din profitul reinvestit: “Am reinvestit tot profitul. Acum stau impreuna cu sotia si cele doua fiice in chirie, nu avem casa cu piscina, pentru ca am reinvestit totul”, spune Dan.

Desi este un tanar caruia nu i-a lipsit nimic in copilarie, a invatat ca respectul celorlalti se castiga prin munca. De asemenea, Dan spune ca “pentru a putea cladi ceva sustenabil si de valoare pe termen lung, valorile si principiile care te ghideaza fac diferenta dintre succes si esec”.

Contactul cu alte civilizatii, cu medii de lucru si idei de business diferite,cu care omul de afaceri a avut contact, l-au ajutat sa-si extinda orizonturile ca viitor om de business. De altfel, ideea Salad Box i-a venit cand lucra in Australia. Cu lectiile invatate din job-urile anterioare si cu experienta relevanta de business acumulata la doar 26 de ani, Dan Isai a pus bazele afacerii cu ajutorul familiei si prietenilor, afacere care a crescut  pe fondul preocuparilor tot mai mari ale consumatorilor pentru o alimentatie sanatoasa.

Fiecare face ce vrea in viata sau isi conduce business-ul cum vrea, dar o face doar o singura data. E important ce lasi in spate. E important impactul pe care business-ul il are in societate. Pentru mine e important ca oamenii au in sfarsit un loc unde sa vina sa manance sanatos la un pret accesibil si faptul ca numarul acestora creste in continuare.”

Fiind un concept nou, acesta presupune si educarea oamenilor, motiv pentru care compania sustine periodic activitati cu caracter sportiv sau actiuni in care alimentatia ocupa un rol central. Dan Isai a initiat numeroase campanii de responsabilitate sociala derulate sub emblema Salad Box, prin care s-au organizat initiative de incurajare a copiilor de gradinita sa consume fructe si legume proaspete. De altfel, Dan este Ambasador Jamie Oliver in Romania. Acest statut presupune apartenenta la un program international de constientizare a rolului unei alimentatii sanatoase asupra calitatii vietii si implicarea activa in campanii de educatie alimentara.

Dan Isai a concurat alaturi de alti 47 de antreprenori in cadrul competitiei EY Entrepreneur Of The Year – Romania 2015, fiind castigatorul titlului Emerging Entrepreneur Of The Year, pentru compania cu cel mai mare ritm de crestere. Ceilalti doi castigatori ai programului au fost Levente Hugo Bara, Supremia Grup – care si-a adjudecat titlul EY Entrepreneur Of The Year si care va reprezenta Romania in finala World Entrepreneur Of The Year si Cristian Ispas, Motivation – caruia i-a fost inmanat titlul Social Entrepreneur Of The Year.

ecaterina@lhm.ro