Inovatie in casele de avocatura

Criza financiara a fortat firmele de avocatura din Europa sa isi schimbe vechile modele de afaceri si sa exploreze noi modalitati de aliniere ale acestora cu nevoia clientilor de reducere a costurilor. Intr-adevar, multe firme din Europa continentala si Irlanda au abordari noi, care rivalizeaza cu cele ale colegilor lor britanici, conform unor date publicate de Financial Times – Innovative Lawyers.

Spania are in FT – Innovative Lawyers un raport de anul trecut in care este numita ca fiind tara cu cele mai inovative case de avocatura. Angajamentul lui Garrigues pentru inovare ii asigura titlul de cea mai inovatoare firma de avocatura din Europa continentala, pentru al patrulea an consecutiv. Firma, care a performat la fel de bine in afaceri de drept, dar si la categoriile de expertiza juridica, a demonstrat atat competenta, cat si dorinta de a experimenta.

De exemplu, in scopul de a obtine un rezultat favorabil pentru clientul sau Mediapro, intr-un litigiu cu privire la drepturile de difuzare ale programelor de fotbal, Antonio Rodriguez si Fernando Pantaleon, parteneri la firma, au fost nevoiti sa convinga compania de comunicatii sa se supuna falimentului voluntar. O astfel de strategie a fost necesara pentru a proteja afacerea prin intermediul procedurilor judiciare, pana cand cazul, evaluat de avocati, ar putea fi judecat de Curtea Suprema si ar primi o audiere favorabila. „Mediapro a trebuit sa ne creada pe cuvant ca verdictul Curtii Supreme va fi in favoarea lor. Nu numai ca trebuie sa fim avocati buni, avem nevoie sa fim si putin psihologi pentru a mentine increderea clientilor in viata”. Strategia lor de succes a rezultat ca Mediapro sa evite o penalizare financiara consistenta si sa isi pastreze dreptul de a difuza partidele de fotbal.

Inovatia in serviciile juridice nu inseamna doar idei bune, dar si aplicarea lor pentru beneficiile clientilor. PwC Tax&Legal Services (Spania) a pus in aplicare un program intern pentru a stimula gandirea echipei sale in jurul valorii de a ajuta clientii. Unul dintre criteriile acestui program este ca ideile sase poata reaplica. Un singur produs a scos la iveala un nou model de tarifare care ajuta clientii sa gestioneze costurile de litigii rezultate in urma crizei financiare. Aproximativ 6% din veniturile firmei provin acum de la acest serviciu.

O tema importanta pe piata juridica a fost gestionarea costurilor. Un instrument intern de stabilire a preturilor online din Cuatrecasas, Gonçalves Pereira ajuta partenerii sa obtina comisioane mai bune si sa isi selecteze munca, in functie de cat de productiva este. Utilizand o formula implementata de companie, partenerii pot lua decizii bazate pe date obiective: „Acest lucru va ofera o viziune asupra directiei in care afacerea se indreapta”, spune Laura Canudas, director de marketing. Cei din management pot vedea cu usurinta care sunt ariile de practica cele mai profitabile, oferindu-i firmei o strategie in vederea marsului Big Four pe teritoriul firmelor de avocatura.

In domeniul responsabilitatii sociale, multe firme din Europa au infiintat fundatii in ultimii zece ani, care pot avea acces la surse alternative de finantare.