Mediul de afaceri, afectat de regimul de impozitare indirecta

Numarul ţarilor care adopta regimuri de impozitare indirecta ca raspuns la scaderea veniturilor şi la inovaţia digitala este in crestere, conform raportului EY Indirect Tax in 2016 – care analizeaza evoluţiile şi tendinţele legate de taxarea indirecta in peste 100 de jurisdicţii de la nivel global.

Raportul identifica evoluţiile globale din zona impozitarii indirecte, incluzand taxa pe valoare adaugata (TVA), taxa pe bunuri şi servicii (GST), taxele pe consum, accizele, taxele vamale, taxa pe primele de asigurare (IPT) şi taxele de mediu. De asemenea, raportul ajunge la concluzia ca tendinţa globala de creştere a taxarii indirecte se menţine, şi identifica noi riscuri pentru mediul de afaceri in efortul lor de adaptare la schimbari fara precedent ale peisajului taxarii.

In raport sunt evidenţiate schimbarile regimului impozitarii indirecte introduse in peste 100 de jurisdicţii in ultimele luni, precum şi schimbarile aşteptate in 2016 şi dincolo de orizontul acestui an. De asemenea, include harţi ale lumii in care se poate vedea unde anume au loc aceste schimbari. Menite sa creasca gradul de conştientizare şi sa ajute la identificarea principalelor tendinte care afecteaza mediul de afaceri, aceste harţi reflecta volumul şi amploarea schimbarilor din zona taxarii indirecte pe intreg cuprinsul globului, permiţand astfel directorilor executivi sa evalueze corect impactul acestor schimbari precum şi potentialele obligaţii şi oportunitaţi care deriva din ele.

Trei tendinţe care preced cea de-a patra Revoluţie Industriala

Taxarea indirecta este legata in mod direct de producţia, distribuţia şi vanzarea de bunuri şi servicii. Toate acestea sunt strans interconectate cu modelul de afaceri al oricarei companii. Insa, tocmai aceste modele de afaceri s-ar putea schimba profund in cursul unei a „patra Revoluţii Industriale” care va transforma sisteme intregi de producţie, distribuţie şi consum, generand astfel provocari majore la adresa modelelor tradiţionale de taxare. Iata cateva dintre cele mai noi tendinţe şi evoluţii din zona impozitarii indirecte de la nivel global:

 

  1. 1. Taxarea indirecta ramane o sursa importanta şi sigura de venituri pentru guverne: Cotele unor taxe precum TVA/GST din ţarile membre OECD raman stabile, ba chiar scad uşor in UE. Insa, la nivel global acestea cresc, baza de impozitare continua sa se largeasca, sistemele TVA/GST sa se extinda, iar activitatea de auditare vamala a cunoscut o creştere semnificativa.

 

  1. 2. Revoluţia digitala accelereaza cadrele de lucru şi cooperarea din zona taxarii: digitizarea permite consumatorilor sa comande bunuri de aproape oriunde din lume, direct la ei acasa, sau sa inlocuiasca ordinele de livrare a bunurilor fizice cu documente ce pot fi descarcate din online, fapt care provoaca guvernelor pierderi de venituri din taxe. In intreaga lume, autoritaţile vamale şi cele fiscale iau masuri de protejare a acestor surse de venituri.

 

  1. 3. Apetenta pentru big data nu ingradeste taxarea indirecta: gestionarea eficienta a datelor devine tot mai importanta pentru companii, pe masura ce volumele de taxe colectate de autoritaţile fiscale cresc continuu; tot mai multe ţari solicita eliberarea de facturi electronice (e-invoices) şi ordine electronice de plata (e-filing); guvernele incep sa schimbe date pentru a facilita activitatea de audit multi-ţari.

 

Intensificarea digitizarii si a colectarii de date induce schimbari majore şi riscuri noi

Raportul evidenţiaza impactul digitizarii in determinarea jurisdicţiilor de a gasi noi modalitaţi de atragere de venituri. Avansul consumerismului digital a micşorat pierderile fiscale in cazul achiziţiilor transfrontaliere care nu respecta anumite criterii de impozitare, iar guvernele iau acum masuri protecţioniste ca raspuns la aceasta situaţie. Iar pe masura ce achiziţia de bunuri fizice lasa tot mai mult loc descarcarii de produse digitale, aşa cum este cazul, de exemplu, al carţilor electronice (e-books), guvernele se straduiesc sa dezvolte o serie de reguli inovatoare prin care sa pastreze taxele la acelaşi nivel.

 

In consecinţa, tot mai multe jurisdicţii implementeaza auditarea electronica, iar volumele de date cresc exponenţial, fapt care accentueaza sarcina administrativa a companiilor. Guvernele cauta tot mai mult informaţii despre tranzacţii in timp real, fapt care genereaza noi situatii complexe pentru afacerile care utilizeaza canale multiple de distribuţie şi face mai dificila pentru companii sarcina de a-şi controla datele proprii. Iar aceasta tendinţa are toate şansele sa continue in contextul adoptarii din ce in ce mai largi a unor tehnologii precum „block chain[1].

 

Lipsa de coordonare intre regiunile geografice şi intensificarea sarcinilor administrative genereaza noi provocari pentru mediul de afaceri şi cresc nevoia urgenta de abordare uniforma şi globala a aplicarii sistemelor de impozitare indirecta. Companiile trebuie sa-şi stabileasca o strategie proactiva şi robusta de impozitare indirecta pentru a se adapta acestui mediu aflat in schimbare rapida.

 

Cum se manifesta aceste tendinte in Romania?

Jean-Marc Cambien, Partener Asistenţa Fiscala EY Romania, explica:

Tendintele care se manifesta la nivel global pot fi observate si in Romania. Ganditi-va, spre exemplu, la cresterea numarului de activitati in materie de inspectii fiscale/TVA desfaşurate de autoritaţile fiscale din Romania cu scopul securizarii veniturilor din impozite indirecte şi in vederea gestionarii cazurilor de fraudare a TVA. Ganditi-va de asemenea la tendinţa continua spre depunere electronica (e-filling). Gandiţi-va şi la sporirea numarului de date colectate de autoritaţile fiscale romane in special in domeniul impozitelor indirecte prin introducerea progresiva a noilor case de marcat cu jurnal electronic care ar putea fi conectate la un sistem de monitorizare şi supraveghere care sa permita transmiterea datelor catre Agentia Naţionala de Administrare Fiscala, noul formular 394, etc.

 Şi toate acestea sunt doar inceputul, reprezentand elementele precursoare ale obiectivului care se contureaza la orizont: auditarea electronica (e-auditing). Deşi acest ţel pare a fi foarte indepartat, operatorii economici ar trebui cel puţin sa inceapa sa se gandeasca la strategii privind modul de gestionare a acestor schimbari, precum şi de folosire a acestora in favoarea propriilor activitati comerciale.