Neconstitutionalitatea legii privind retinerea datelor

Prin decizia data in cauzele conexate C-293/12 si C-594/12 (Digital Rights Ireland si Seitlinger si Altii), Curtea de Justitie a Uniunii Europene („CJUE„) a declarat nevalabilitatea Directivei 2006/24/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 martie 2006 privind pastrarea datelor generate sau prelucrate in legatura cu furnizarea serviciilor de comunicatii electronice accesibile publicului sau de retele de comunicatii publice si de modificare a Directivei 2002/58/CE („Directiva„).

Autori: Alexandru Campean (foto articol) – Avocat Senior, Robert Popescu (foto dedesubt) – Avocat Colaborator, Wolf Theiss

Robert Popescu 2

Scopul principal al Directivei a reprezentat armonizarea reglementarilor privind retinerea anumitor date generate sau prelucrate de catre furnizorii de comunicatii electronice accesibile publicului sau de retele de comunicatii publice.

In Romania, Directiva a fost transpusa in legea nationala prin Legea nr. 82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice („Legea 82/2012„), intrata in vigoare la 21 iunie 2012 si republicata ultima data la 25 martie 2014.

Ca urmare a deciziilor CJUE mentionate mai sus, un grup de lucru format din membri ai Camerei Deputatilor a initiat o propunere legislativa de abrogare a Legii 82/2012 si a inaintat-o Parlamentului Romaniei. Propunerea se afla in prezent in proces de dezbatere in fata Senatului Romaniei.

Mai mult, prin decizia nr. 440 din data de 8 iulie 2014, Curtea Constitutionala a Romaniei („CCR„) a admis exceptia de neconstitutionalitate a Legii 82/2012 ridicata de Judecatoria Constanta. Potrivit Constitutiei Romaniei, dispozitiile din legile in vigoare, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei CCR in Monitorul Oficial al Romaniei daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.

Decizia data de catre CCR a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei in data de 4 septembrie 2014. Avand in vedere cele de mai sus, rezulta ca, in prezent, dispozitiile Legii 82/2012 sunt suspendate de drept, ele neputand fi aplicate. Mai mult, in absenta unor modificari aduse legii, care sa inlature caracterul de neconstitutionalitate, aceasta va inceta sa produca efecte juridice incepand cu data de 19 octombrie 2014.

Legea 82/2012 stabileste obligatia furnizorilor de retele publice de comunicatii electronice si a furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului de a retine anumite date generate sau prelucrate in cadrul activitatii lor pentru punerea acestora la dispozitia organelor de urmarire penala, instantelor de judecata si organelor de stat cu atributii in domeniul sigurantei. Aceasta lege priveste datele privind traficul, localizarea, precum si informatiile necesare pentru identificarea unui abonat sau a unui utilizator, in masura in care astfel de date sunt generate sau prelucrate de catre furnizori.