On-line (nu) e mai simplu

Comerciantii care desfasoara activitati economice online (prin incheierea online de contracte de vanzare-cumparare de bunuri ori de prestari de servicii) au, incepand cu ianuarie 2016, obligatii suplimentare in relatie cu consumatorii care beneficiaza de serviciile sau produsele lor.

Asacum a fost anuntat, incepand cu 9 ianuarie 2016 se aplica prevederile Regulamentului nr. 524/2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum. Aceste prevederi obliga toti comerciantii din Uniunea Europeana care incheie contracte de vanzare sau de prestare servicii online sa furnizeze pe paginile lor web un link electronic catre platforma SOL. Platforma SOL este conceputa ca un instrument online dezvoltat de Comisia Europeana si care functioneaza ca un punct de intrare unic pentru consumatorii si comerciantii care doresc o solutionare pe cale extrajudiciara a litigiilor rezultate din tranzactiile online. Linkul trebuie sa fie usor accesibil pentru consumatori si comerciantii trebuie, de asemenea, sa precizeze adresele lor de e-mail.

Linkul respectiv a devenit disponibil incepand cu 15 februarie 2016:

Nerespectarea acestei obligatii se sanctioneaza de catre ANPC cu aplicarea unei amenzi intre 2.000-5.000 lei. Consideram deci in prezent ca, incepand cu data de 15 februarie 2016, comerciantii romani pot tehnic sa respecte aceasta obligatie legala si prin urmare, strict cu privire la aceasta obligatie, pot sa fie amendati in cazul in care nu furnizeaza pe paginile lor web link-ul electronic catre platforma SOL (solutionare online a litigiilor).

In plus fata de obligatia de mai sus care se adreseaza tuturor agentilor economici, exista tot de la 9 ianuarie 2016, o obligatie suplimentara. Aceasta este aplicabila doar acelor comercianti care s-au angajat sau care sunt obligati sa recurga la una sau mai multe entitati SAL[2] pentru a solutiona litigiile cu consumatorii. Astfel, acesti comercianti trebuie sa informeze consumatorii despre existenta platformei SOL, dar si despre posibilitatea consumatorilor de a recurge la aceasta platforma pentru a-si solutiona litigiile. In acest sens, comerciantii respectivi furnizeaza un link electronic catre platforma SOL pe site-ul lor internet, iar daca oferta este prezentata pe e-mail, in e-mail-ul respectiv.

Din nou, nerespectarea celor de mai sus este sanctionabila de catre ANPC cu aplicarea unei amenzi intre 2.000-5.000 lei.

Insa trebuie precizat ca platforma integrata SOL precizeaza in prezent, expres pentru Romania, ca tara noastra nu dispune deocamdata de entitati SAL (adica cele care vor ajuta la rezolvarea litigiilor intre comercianti si consumatori in afara instantelor de judecata). Prin urmare, chiar in cazul in care un comerciant roman ar dori in prezent sa aplice procedurile SAL in relatiile sale comerciale cu consumatorii, acesta va trebui sa mai astepte o perioada, pana cand cel putin o entitate SAL va exista in Romania. ANPC nu a putut fi contactata pentru detalii cu privire la acest aspect. Se poate considera deci in prezent ca ANPC nu poate inca aplica amenzi cu privire la nerespectarea acestei a doua noua obligatie legale incumband comerciantilor romani.

Material realizat de doamna avocat Luminita Gheorghe Associate Wolf Theiss,  scris sub indrumarea Ilenei Glodeanu, Partener Wolf Theiss.