Publicitatea online si platile pentru accesul la internet, cele mai dinamice segmente ale pietei media si divertismentului din Romania pana in 2018

Publicitatea online si platile pentru accesul la internet vor fi cele mai dinamice segmente ale pietei media si divertismentului din Romania pana in 2018, potrivit editiei de anul acesta a studiului PwC, Entertainment and Media Outlook.

Conform raportului, publicitatea online va inregistra o crestere medie anuala (CAGR) de 14,6%, ajungand la 141 milioane USD pana in 2018, in vreme ce platile pentru accesul la internet vor creste cu 9,9% CAGR, de la 841 milioane USD in 2014, la 1,18 miliarde USD in 2018.

Astfel, accesul la internet si publicitatea online vor reprezenta in 2018 mai mult de 40% din piata media si divertismentului din Romania, urmate la mare distanta de abonamentele TV (612 milioane USD in 2018).

Per total, piata romaneasca de media si divertisment va inregistra o rata medie de crestere anuala de 5,2%, ajungand la 3,1 miliarde USD pana in 2018. Cu toate acestea, cresterea generala a pietei ascunde unele evolutii foarte inegale intre diferitele segmente de piata, cel al editarii de reviste scazand de la 95 de milioane USD in 2009, la doar 25 de milioane USD in 2018 (-12,5% CAGR), iar cel al achizitiilor de muzica si publicitatea outdoor scazand cu -9,7% si respectiv -1,7% CAGR.

In Europa Centrala si de Est, Rusia si Turcia vor ramane pietele cu cea mai rapida crestere (9,5% si respectiv 8,7% CAGR), pe cand Republica Ceha, Polonia si Ungaria vor inregistra rate mai scazute de crestere decat piata romaneasca.

Trebuie remarcat ca scenariul de crestere al pietei media si divertismentului din Europa Centrala si de Est a fost ajustat in jos comparativ cu anul trecut. Acest lucru se datoreaza scaderii prognozei privind cresterea economica a mai multor economii emergente, inclusiv Turcia si Rusia”, a declarat Florin Deaconescu, Partener, Lider al echipei de servicii de audit pentru industria Telecom, Media si Divertismentului, PwC Romania.

Chiar daca piata romaneasca de media si divertisment va creste intr-un ritm constant in urmatorii 5 ani, aceasta va ramane cea mai mica din regiune ca valoare absoluta, cu 3,1 miliarde USD, comparativ cu Rusia (42 de miliarde USD), Turcia (17,5 miliarde USD), Polonia (12,6 miliarde USD), Republica Ceha (6,5 miliarde USD) si Ungaria (3,2 miliarde USD).

La nivel global, cheltuielile totale de media si divertisment pentru segmentul digital (excluzand cheltuielile cu accesul la Internet) sunt prognozate sa creasca cu o rata medie anuala de 12,2% (CAGR) intre 2013 si 2018, si vor reprezenta 65% din cresterea generala a industriei media si divertismentului – aproape 2 din fiecare 3 dolari.

Rata de penetrare a internetului mobil va ajunge la 55% in 2018, ceea ce va duce publicitatea digitala de la 14% din totalul incasarilor din publicitate in 2009 la 33% pana in 2018. Cu publicitatea online crescand cu o rata CAGR de 10,7% (fata de totalul pietei publicitatii care va creste cu doar 4,4% CAGR), intreaga industrie se apropie de un punct de inflexiune: in 2018, publicitatea online va fi pe punctul de a egala ca pondere in totalul incasarilor publicitatea TV. In 2009, publicitatea TV era dubla fata de cea online, insa in 2018, publicitatea online va fi in urma celei TV cu doar 20 de miliarde USD. Segmentul publicitatii pe terminalele mobile este proiectat sa creasca cu o rata de 21,5% CAGR.

Noua piete emergente vor contribui cel mai mult la cresterea industriei media si divertismentului. China, Brazilia, Rusia, India, Mexic, Africa de Sud, Turcia, Argentina si Indonezia sunt pietele de urmarit, acestea urmand sa genereze 21,7% din veniturile industriei media si divertismentului la nivel global in 2018, fata de doar 12,4% in 2009. In acelasi an, se va mai produce o schimbare semnificativa, China va depasi Japonia, devenind a doua piata de media si divertisment din lume, dupa cea din Statele Unite.

Monetizarea relatiei cu consumatorul digital nu va presupune doar aplicarea tehnologiei de ultima generatie. Va necesita aplicarea unei „mentalitati digitale” pentru a construi comportamentele potrivite, facand trecerea de la nevoia de avea o strategie digitala, la cea de a avea o strategie de afaceri potrivita pentru epoca digitala. Acest lucru presupune apropierea tot mai mare de client – la toate nivelurile organizatiei. Se observa ca aceasta mentalitate digitala este acum prezenta in multe companii de media si divertisment. Insa industria trebuie sa adopte modele mai flexibile de afaceri. Pentru a face aceasta, companiile trebuie sa faca dovada a trei comportamente: segmentarea potrivita a nevoilor si comportamentelor consumatorilor si castigarea increderii acestora, capacitarea de a se adapta rapid si cu agilitate la oportunitatile pietei si dezvoltarea unei culturi a inovatiei”, a conchis Florin Deaconescu.

Cea de-a 15 editie a raportului Global Entertainment and Media Outlook 2014-2018 este o sursa cuprinzatoare de informatii privind cheltuielile de consum si de publicitate din domeniul media si divertismentului. Analiza cuprinde date comparative, cifre privind evolutia pietei din ultimii cinci ani si prognoze pentru urmatorii cinci ani pentru 13 segmente ale acestei pietei din 54 de tari din intreaga lume, printre care si Romania. Raportul faciliteaza comparatiile dintre diversele piete nationale si regionale. Segmentele de piata acoperite de catre raport sunt abonamentele TV si taxele de licenta, publicitatea TV, accesul la Internet, radio, publicitatea out-of-home, jocurile video, filmele, tiparirea de ziare si reviste, informatiile si publicitatea business-to-business, publicitatea online, editarea de carte si productia muzicala.