PwC Romania: Veniturile industriei turistice s-au redus cu 16% in ultimii 4 ani

Veniturile industriei turistice din Romania s-au redus cu 16% in ultimii patru ani, pana la aproximativ 1,5 miliarde de euro in 2011, potrivit unui recent studiu lansat de PwC Romania.

Scaderea a fost cauzata in principal de reducerea numarului de turisti straini si a cheltuielilor acestora, de la peste 750 de milioane EUR in 2008 la mai putin de 600 milioane euro in 2011. Turistii autohtoni si-au redus de asemenea cheltuielile, insa scaderea a fost mai mica, de doar 11%, de la 1,01 miliarde euro la 900 milioane euro. In ultimii patru ani, rata medie anuala de crestere a industriei turistice locale a fost negativa, respectiv -5,7%.

„Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a tarilor central si est-europene, Polonia, Slovacia si Romania fiind pietele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au vazut astfel nevoiti sa-si reduca cheltuielile pentru vacante. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbari in comportamentul consumatorilor a fost cel al vacantelor in strainatate, turistii romani reducandu-si cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane euro in 2008 la 310 milioane euro in 2011”, a declarat Andrei Cretu, Manager, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania, unul dintre autorii studiului.

Acelasi studiu indica si faptul ca industria turistica din Romania a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, daca se adauga si contributiile indirecte si cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de euro la PIB-ul Romaniei. Chiar si asa, sectorul turistic romanesc are o contributie redusa la PIB in comparatie cu alte tari din regiune (in Bulgaria turismul reprezinta 3,6% din PIB, in Ungaria 4%, iar in Republica Ceha 2,8%).

„Desi sectorul turistic al Romaniei are un potential real de crestere, infrastructura de transport si cea hoteliera inadecvata impiedica dezvoltarea acestuia. De asemenea, sectorul resimte lipsa unui numar suficient de personal calificat in domeniu (bucatari, ospatari, cameriste etc.), in principal ca urmare a faptului ca multi dintre romanii cu astfel de calificari au preferat sa lucreze in strainatate, in vreme ce scolile si liceele profesionale nu furnizeaza suficienti absolventi cu pregatirea necesara”, a adaugat Andrei Cretu, care a remarcat de asemenea ca intensificarea competitiei asteptata in acest domeniu va duce la o imbunatatire a calitatii serviciilor turistice.

Raportul arata totodata si ca Romania are una dintre cele mai scazute rate de ocupare hoteliera din Europa, de doar 26%, in vreme hotelurile din Bucuresti au un grad de ocupare mai mult decat dublu (62%). Cu toate acestea, veniturile pe camera disponibila (REVpar) au scazut chiar si in Bucuresti in ultimii patru ani. In afara de recesiune, cresterea ofertei hoteliere din Bucuresti este de asemenea responsabila de deteriorarea indicatorului REVpar.

„Turismul este un sector economic foarte competitiv, iar Romania trebuie sa-si puna lucrurile la punct pentru a atrage un numar mai mare de turisti straini. Acest lucru nu va fi usor, avand in vedere ca tarile din regiune investesc masiv in dezvoltarea industriilor lor turistice. Romania ar putea utiliza o strategie de marketing diferita, promovandu-se drept o tara inca neafectata de efectele secundare ale turismului de masa, pozitionandu-se drept o destinatie de aventura pentru turistii interesati sa se abata de la traseele aglomerate”, a concluzionat Andrei Cretu.