PwC: Succesul financiar al noilor proiecte comerciale din Romania nu trebuie privit ca fiind garantat

Intensificarea competitiei pe piata romaneasca a centrelor comerciale va duce la o nevoie sporita de competente manageriale si abordari comerciale sofisticate, ceea ce va impune jucatorilor de pe piata sa utilizeze factorii de succes in crearea unei afaceri durabile, arata recentul studiu „Formule de Succes pentru centrele comerciale din Romania” realizat de PwC si Sonae Sierra.

„Recesiunea si stoparea finantarilor care a urmat acesteia au blocat multe proiecte imobiliare, dar sunt semne ca piata incepe sa se dezghete. Cu toate acestea, dezvoltatorii trebuie sa tina cont de faptul ca succesul financiar al noilor proiecte nu trebuie privit ca fiind garantat. Exista anumiti factori de succes care trebuie luati in considerare precum managementul profesionist, mixul de chiriasi si posibilitatile de distractie, pe langa factorii traditionali precum amplasamentul si usurinta accesului. Studiul nostru comun este o incercare de cuantificare a importantei acestor factori pentru succesul unui nou centru comercial”, a declarat Bogdan Belciu (foto), Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.

Dezvoltarea rapida din perioada anterioara crizei a facut din Romania una dintre economiile cu cea mai rapida crestere din Europa, generand niveluri ridicate de investitii straine si autohtone in diferite sectoare economice, printre care si retail. Competitia pe piata centrelor comerciale a fost foarte scazuta, iar acest lucru a asigurat succesul financiar in majoritatea cazurilor, in ciuda atentiei relativ scazute acordate unor factori de succes relevanti, precum localizare, accesibilitate, mixul de chiriasi, zona de food si relaxare, abilitatile si experienta managementului sau activitatile de marketing. De asemenea, planurile agresive de expansiune ale retailerilor s-au transpus intr-o cerere sporita pentru spatii comerciale, ceea ce alimentat o expansiune rapida a suprafetei totale inchiriabile.

„Studiul Sonae Sierra si PwC analizeaza situatia curenta a pietei si potentialul de crestere al acesteia, subliniind factorii de succes care reprezinta conditii esentiale pentru viitoarele dezvoltari sustenabilee. Acest studiu ofera dezvoltatorilor, proprietarilor si managerilor de centre comerciale mijloacele de a identifica acesti factori si de a evalua diferenta dintre actuala lor situatie si cea dorita”, a adaugat Ingo Nissen, Managing Director, Sonae Sierra Romania.

Analiza reliefeaza, de asemenea, ca piata romaneasca este relativ fragmentata. Cele mai multe centre comerciale moderne sunt situate in Bucuresti si alte mari orase, care au o rata ridicata de penetrare a retailului modern si venituri peste medie. Judecand din perspectiva dimensiunii, centrele de mici dimensiuni sunt mai numeroase in tara, cele mari si foarte mari fiind localizate in principal in Bucuresti. Centrele mai putin sofisticate, cum ar fi cele de cartier, reprezinta aproximativ 50% din totalul centrelor comerciale moderne. In plus, centrele regionale si cele supra-regionale se regasesc in orasele principale si in Bucuresti. Recent, s-a inregistrat o crestere in numarul „mega-centrelor”, acelea care folosesc ancore comerciale puternice ca principala atractie.   

Este de asteptat ca anumiti factori cheie precum amplasamentul, accesibilitatea si posibilitatile de relaxare sa reprezinte in continuare vectori importanti de crestere, dar competitia sporita si schimbarile la nivelul cererii vor intari probabil rolul managementului profesionist, al activitatilor de marketing si al mixului de chiriasi, factori cruciali pentru atragerea clientilor si diferentierea intre centrele comerciale. Acest lucru este in mod deosebit important pentru Bucuresti si alte cateva mari orase.

O tendinta semnificativa va fi reprezentata de trecerea spre o categorie de manageri profesionisti care pot aduce contributii valoroase in ceea ce priveste designul contractului de inchiriere, mixul de chiriasi si crearea unei identitati si pozitionari puternice a centrului comercial. Aspecte precum unicitatea si factorul de diferentiere vor deveni cruciale in dezvoltarile viitoare de retail, iar managementul centrului comercial va fi responsabil pentru aceasta schimbare. In plus, evolutiile comportamentului consumatorilor vor spori importanta altor criterii, precum designul atragator, locurile de parcare adecvate si usor de accesat, calitatea spatiilor publice, usurinta navigarii in interiorul centrelor comerciale. Pe termen mediu si lung, centrele comerciale din Romania se vor alinia la tendinta europeana de revitalizare, necesara pentru a asigura succesul in pe termen lung in conditiile unei intensificari a concurentei si a modificarii cererii.