PwC: Volumul comertului global de marfuri se va dubla pana in 2030

Volumul comertului global de marfuri va fi aproape dublu, atingand 18 mii de miliarde dolari pana in anul 2030, conform unei analize realizate de economistii PwC. De asemenea, proiectiile arata ca va avea loc o repozitionare a „principalilor actori” pe scena comerciala globala, statele asiatice devenind chiar si mai importante din punct de vedere comercial.

Decidentii politici se vor intruni la sfarsitul lunii, la Washington DC, pentru a evalua perspectivele globale de crestere economica. In prezent, acestea sunt mai putin optimiste decat la inceputul anului, fapt ce se datoreaza in principal unor evenimente singulare din SUA (iarna deosebit de lunga si de grea) si datelor de crestere dezamagitoare din Japonia si din zona Euro.

Insa in ciuda acestor sincope pe termen scurt in cresterea economica globala, comertul mondial de marfuri se dovedeste a fi o poveste de succes privit in perspectiva: din 1980 si pana in prezent volumul comertului global a crescut de cinci ori – in timp ce PIB-ul global a crescut „doar” de trei ori.

Unul dintre factorii de succes pe termen lung ai globalizarii a fost intarirea fluxurilor comerciale mondiale. Acest trend este o veste buna pentru afaceri, in special pentru acelea care au caracter global. Acestea au capacitatea de a amortiza o scadere de pe piata de acasa prin cresterea eforturilor de vanzare pe pietele straine. Si, asa cum am observat in ultimii cinci ani, cresterea exporturilor a ajutat Romania sa depaseasca perioada de recesiune”, a declarat Daniel Anghel (foto articol), Partener, Consultanta Fiscala, PwC Romania.

Economistii PwC estimeaza ca volumul total al comertului global de marfuri va continua sa creasca de la aproximativ 10,3 mii de miliarde dolari in 2013 la aproape 18 mii de miliarde dolari in 2030 (la valoarea constanta a dolarului din 2013). Jumatate din aceasta crestere (3,9 mii de miliarde de dolari) se va datora comertului dintre pietele avansate si emergente.

Proiectia noastra de crestere reala a volumului de schimburi de marfuri, care se situeaza in jurul a 3,3% pe an, sugereaza ca un important vector al cresterii economice globale din aceasta perioada va fi comertul. Romania poate beneficia de pe urma acestei cresteri prognozate a comertului global prin valorificarea avantajelor care decurg din pozitia sa geografica favorabila, pentru a deveni poarta estica de acces a Uniunii Europene. Dar pentru a-si valorifica acest potential, Romania are nevoie de un climat fiscal si vamal atragator si de investitii continue in infrastructura de transport”, a adaugat Daniel Anghel.

Analistii preconizeaza ca, pana in 2030, China va fi figura printre cele mai importante rute globale de comert datorita faptului ca, pe masura ce se imbogatesc, consumatorii vor cumpara si mai multe bunuri de import, in timp ce tara va ramane un jucator cheie in industria manufacturiera – chiar daca va avansa inspre bunuri de export de o mai mare valoare.

Analiza PwC indica intrarea comertului global intr-o noua faza in urmatoarele doua decenii, comertul dintre tarile emergente crescand cu aproximativ 6% pe an. Astfel, pana in 2030:

1. Ruta comerciala China-India va creste si poate deveni a 7-a din lume;

2. Tarile bogate in resurse precum Brazilia, Australia sau Arabia Saudita vor profita de pe urma apetitului Chinei pentru resurse naturale si isi vor intari relatiile comerciale cu aceasta;

3. Legaturile comerciale dintre China si alte economii din Asia de Sud Est (de ex. Indonezia) se vor intensifica pe masura ce companiile chineze vor cauta sa profite de mana de lucru relativ ieftina de pe aceste piete.

China isi va intari cel mai probabil pozitia de centru comercial global de marfuri. Proiectiile arata ca avansul Chinei fata de SUA va creste, o dovada in plus a mutarii centrului de putere economica de la vest la est.

Pe de alta parte, ascensiunea Asiei de Sud Est ca si centru al comertului global va trebui sa fie acompaniata de investitii majore in infrastructura, in special in cea de transport, pentru a usura miscarea bunurilor pe piata.

Analiza PwC se bazeaza pe o actualizare a unui raport anterior (Future of world trade: Top 25 sea and air freight routes in 2030). Estimarile PwC se bazeaza pe urmatoarele ipoteze:

1. Ratele de crestere a PIB-urilor nationale sunt acelea previzionate de FMI in raportul World Economic Outlook si in proiectiile PwC din raportul World in 2050.

2. Fluxurile comerciale se bazeaza pe raportul dintre exporturile de bunuri/PIB, care a fost calculat in functie de ratele pe termen lung.

3. Previzionarea evolutiei exporturilor fiecarei tari in acea perioada a fost realizata folosind o medie ponderata a cererii actuale si viitoare, in functie de cresterea PIB-ului.

Analiza include pe 29 economii majore selectate pe baza dimensiunii lor actuale (PIB) si a ratei de crestere previzionate a fluxurilor lor comericale.