Sistemul de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Controverse

Legea 23/2014 23/2014 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea si completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie („Legea 23/2014”) a fost promulgata fara respectarea prevederilor Constitutiei si a Legii 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.

Analiza a firmei de avocatura McGregor & Partners

Presedintele Romaniei a semnat joi, 13 martie 2014, Decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea si completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. Astfel, legea nr. 23/2014 privind aprobarea OUG nr. 57/2013 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 184/14.03.2014 si produce efecte juridice.

Promulgarea unei legi, reprezinta actul prin care seful statului constata ca procesul legislativ a fost finalizat ori ca obiectiunile sale privind o lege adoptata de legislativ au fost reexaminate sau dupa caz, legea a fost supusa verificarii Curtii Constitutionale, fiind epuizate toate etapele procedurii legislative. Prerogativa sesizarii Curtii Constitutionale ii este recunoscuta Presedintelui Romaniei, in calitate de garant al respectarii Constitutiei, care, in cadrul procedurii de promulgare, are obligatia de a examina textul legii si de a verifica conformitatea legii cu textele constitutionale.

In ceea ce priveste promulgarea Legii 23/2014 Presedintele Romaniei a procedat la promulgare fara a astepta, potrivit prevederilor constitutionale, decizia Curtii Constitutionale, care a fost investita chiar de acesta, in vederea exercitarii unui control a priori de constitutionalitate, prin sesizarea transmisa in 26/03/2014.  Obiectul sesizarii il reprezinta incalcarea articolului 108 (3) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, privind procedurile de notificare a Comisiei Europene in cazul modificarii unei scheme de sprijin, fapt ce poate atrage declansarea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei.

Potrivit art. 77 (3) din Constitutie, daca Presedintele cere verificarea constitutionalitatii legii, promulgarea ei se face in cel mult 10 zile de la primirea deciziei Curtii Constitutionale, prin care i s-a confirmat constitutionalitatea. Ratiunea pentru care promulgarea unei legi supuse controlului de constitutionalitate inainte de promulgare, se face cu respectarea conditiei sine qua non mai sus expuse, este una intemeiata, respectiv evitarea promulgarii unei legi neconstitutionale.

Prevederile Legii  47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale („Legea 47/1992”) mentioneaza clar ca „prevederile legii se completeaza cu normele din Codul de procedura civila, exceptie facand prevederile privind stingerea,  intreruperea sau suspendarea litigiului”. Avand in vedere ca retragerea sau renuntarea la actiune, sau la drept sunt toate incidente procedurale ce duc la stingerea litigiului, acestea nu pot fi efectuate in fata Curtii Constitutionale. Prin urmare, Presedintele ca subiect de sezina, nu poate sa-si retraga sesizarea, acesta avand obligatia de a astepta decizia Curtii Constitutionale cu privire la sesizarea introdusa chiar de acesta.

In prezent, singura modalitate de efectuare a unui control de constitutionalitate cu privire la prevederile legii nr. 23/2014 mai poate fi efectuat de Curtea Constitutionala, doar in cazul in care va fi investita cu solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial sau direct de Avocatul Poporului.