Studiu EY: Corupția și neîncrederea, caracteristicile mediului de afaceri din România

În România, 31% dintre companiile românești consideră că mediul de afaceri este afectat de corupție, se arată într-un studiu Erst&Young (EY) EMEIA Fraud Survey, citat de Mediafax.

La acest studiu au participat 4.100 de angajaţi, din 41 de ţări. Din totalul respondenților, 27% consideră că mita se practică,de cele mai multe ori, pentru a câștiga contracte. Studiul arată că managerii nu reușesc să promoveze o conduită etică, tocmai pentru că unul din trei manageri ar fi dispus să ofere bani pentru a câştiga sau pentru a păstra un business.

În ciuda acestor concluzii, 28% dintre respondenţi cred că reglementările în domeniu au avut un impact pozitiv în combaterea corupției, iar 77% dintre participanții la studiu consideră că urmărirea penală a persoanelor implicate în acte de corupţie contribuie la descurajarea fraudei şi mitei în rândul executivilor.

Generațiile cu vârste între 25 și 34 de ani consideră că un comportament guvernat de corupție este justificabil, în condițiile în care scopul scontat este susținera unei afaceri de succes. Aceștia cred că managerii companiilor în care activează ar manifesta un comportament bazat pe corupție, pentru a ajuta afacerea să supraviețuiască.

„În condiţiile actuale, în care autorităţile publice exercită controale mai stricte şi în care angajaţii sunt motivaţi mai mult de câştigurile personale decât de loialitatea faţă de angajator, companiile trebuie să manifeste iniţiativă şi să se asigure că standardele etice vor fi respectate. Rezultatele studiului nostru indică faptul că neîncrederea între colegi, precum şi comportamentul lipsit de etică devin caracteristici-cheie în rândul angajaţilor din ziua de azi”, a precizat Simona Radu, Director Executiv Fraud Investigation and Dispute Services EY România.

Studiul mai arată și că există o tensiune între utilizarea tehnologiei şi monitorizarea datelor personale ale angajaţilor. Din totalul respondenților, 89% consideră că monitorizarea datelor din aplicaţiile de mesagerie instant ar fi o încălcare a vieţii private.