Tehnologia are gen?

Fara dubii, modernitatea este sincrona cu aparitia tehnologiei. Rezumand cronologic, primul cel mai eficient si preferat mijloc de comunicare a fost radioul, urmat de telefon, televizor, computer si cel din urma, dar nu ultimul internet-ul. Astazi avem fascinatia smartphone-urilor care subliniaza aparitia tehnologiei non-computer a dispozitivelor mobile inteligente.

Aceasta tehnologie incurajeaza utilizatorii sa foloseasca foarte frecvent dispozitive precum tabletele, phabletele, smartwatch-urile. Numai ca reflexele de comportament la utilizarea dispozitivelor mobile pot fi conditionate de genul utilizatorilor.

Rezultatele studiului „Utilizarea dispozitivelor mobile” realizat de EY Romania confirma acest lucru. Datele de mai jos sunt o selectie a rezultatelor obtinute la chestionarul administrat de EY Romania si reprezinta corelarea intre dispozitivele mobile utilizate, varsta si genul respondentilor.

Principalele concluzii ale studiului includ urmatoare aspecte:

  • * In functie de gen si tinand cont de dispozitivele detinute, 58% dintre femei detin telefoane mobile si 53% detin smartphone, in timp ce barbatii sunt clar majoritari privind detinerea phabletelor 72%, bratarilor fitness 58% si smartwatch 78%.
  • * “Fear of Missing Out” (FOMO) pare sa fie principala modalitate de utilizare a acestora. Femeile sunt mai prompte in utilizarea dispozitivelor mobile, 64% dintre acestea accesandu-le imediat dupa momentul trezirii. Distributia valorilor in functie de gen se echilibreaza pe masura ce trece timpul de la momentul trezirii si pana cand respondentii se uita la dispozitivul mobil.
  • * Cresterea nevoii de fi conectat este mai pregnanta in cazul barbatilor decat in cel al femeilor. Dintre respondentii care se uita la dispozitivul mobil, de 10-50 de ori in medie 56% sunt femei, in timp ce dintre respondentii care se uita la dispozitivul mobil intre 51 si peste 200 de ori in fiecare zi, in medie 53% sunt barbati.
  • * Cu exceptia efectuarii platilor si a diseminarii de fisiere pe care le au in comun cu barbatii, femeile folosesc dispozitivele mobile pentru cele mai diverse scopuri. Dintre acestea, top 3 a celor mai mari valori inregistrate sunt pentru retelele sociale 59%, jocuri 57% si la egalitate cu 55% shopping si distractie.
  • * Frecventa de utilizare a dispozitivelor mobile

Dintre toate dispozitivele mobile prin corelarea categoriei de varsta cu genul rezulta ca, femeile de 35-45 ani inregistreaza cele mai mari valori la detinerea phabletelor 46%, tabletelor 41%, telefoanelor mobile 35% in timp ce smartphone-urile (35%), bratarile fitness ( 47%) si smartwatch (57%) sunt detinute de femeile de 25-35 ani. In cazul barbatilor, cei de 35-45 ani inregistreaza cele mai mari valori la detinerea bratarilor fitness 56%, smartwatch 48%, tabletelor si smartphone-urilor cate 39% si phablete (36%), in timp ce telefoanele mobile sunt detinute preponderent de barbatii de 45 ani (29%) si 55+ ani (26%). Pe baza acestor rezultate s-ar putea spune ca atat femeile cat si barbatii sub 45 de ani sunt mai deschisi sa utilizeze cele mai nou aparute tipuri de dispozitive mobile cum sunt smartwatch-urile, phabletele sau bratarile fitness. Pe masura ce urcam pe scala de varsta putem observa un comportament conservator de utilizare in pondere ridicata a telefoanelor mobile.

In functie de frecventa utilizarii dispozitivelor mobile, femeile inregistreaza valori clar mai mari (60%) decat ale barbatilor (40%) in cazul telefonului mobil si tabletetei (65%) si sensibil mai mari in cazul smartphone-ului (52%). Phableta, bratara fitness sau smartwatch-ul, au valori clar mai mari de frecventa a  utilizarii la barbati decat  la femei. Cu alte cuvinte, barbatii utilizeaza mai frecvent cele mai nou aparute tipuri de dispozitive mobile decat femeile.

Tipurile de continut accesat

Dintre categoriile diverse de aplicatii, femeile le folosesc preponderent pe cele de lifestyle (67%), health & fitness (59%) si carti (57%) in timp ce barbatii folosesc aplicatiile de sport (63%), utilitati (58%) si finante (55%).

Cu o medie de (63%), femeile spun ca folosesc intre 1 si 10 aplicatii in timp ce 64% dintre utilizatorii care folosesc peste 10 aplicatii pe dispozitivul mobil sunt barbati. O posibila explicatie este ca femeile folosesc intensiv aplicatiile pentru zonele lor de interes in timp ce barbatii folosesc extensiv aplicatiile si exploreaza tot mai multe optiuni.

56% dintre respondentii care vizioneaza peste 15 continuturi video sunt barbatii in timp ce respondentii care spun ca vizioneaza intre 1 si 10 continuturi video sunt preponderent femei. De mentionat ca dintre cei 14% din numarul total de respondenti care nu vizioneaza niciun video – 51% sunt femei si 49% sunt barbati. Chiar daca ca barbatii sunt mai orientati spre consumul de continut video pe palierul superior, femeile echilibreaza proportia printr-un consum mult mai mare pe celelalte paliere.

Folosim tehnologia dispozitivelor mobile, doar ca diferentiat. Tipul de dispozitiv, varsta si mai ales genul ne influenteaza comportamentul de consum al informatiei. Influenta genului asupra utilizarii dispozitivelor mobile consemneaza existenta unor diferente importante. Dispozitivele mobile sunt unisex. Avem acces la aceeasi tehnologie doar ca alegem sa o folosim diferit. Acestea se auto-selecteaza la vanzare prin caracteristicile pe care fiecare gen le cauta. In actuala faza de dezvoltare a acestui tip de tehnologie, asistam la marketarea nediferentiata a dispozitivelor mobile. Este foarte probabil ca, in viitor, pozitionarea dispozitivelor mobile sa fie clar segmentata in functie de gen si/sau customizata in functie de acesta..

Material realizat de Constantin Magdalina, Knowledge Management Senior, EY Romania