Volumul tranzactiilor privind vanzarea de active in Romania nu va fi unul semnificativ in 2014

Volumul tranzactiilor privind vanzarea de active in Romania in perioada urmatoare nu va fi unul semnificativ, in contextul lipsei capitalului autohton ce ar putea finanta astfel de preluari, afirma Mihai Pop, Manager, Asistenta in Tranzactii, EY Romania, intr-un raport al companiei de consultanta.

In contextul recentului raport al EY cu privire la dezinvestire ca optiune in piata de M&A, se poate conchide ca piata s-a maturizat si acest sentiment global este replicat si de catre jucatorii prezenti in Romania. Asadar, exista in piata locala subsidiare ale unor transnationale importante, ce pot fi vandute in cadrul unui proces organizat de M&A sau in urma unei negocieri bilaterale. O parte din aceste active ar putea fi vandute chiar la un discount fata de o evaluare de piata, sub motivul regruparii concernelor catre pietele considerate tinta. Totusi, trebuie mentionat ca acest lucru se suprapune cu relativa lipsa a capitalului autohton ce ar putea finanta astfel de preluari, motiv pentru care nu ne asteptam la un volum semnificativ de astfel de tranzactii la nivelul Romaniei in perioada urmatoare”, spune Mihai Pop.

Vanzarea de active urca pe agenda companiilor globale. Mai mult de jumatate dintre executivi iau in considerare vanzarea totala a afacerii lor

O treime (33%) dintre companiile de la nivel global intentioneaza sa deruleze o vanzare de active in urmatorii doi ani, conform raportului anual EY – Global Corporate Divestment Survey, la care au raspuns mai mult de 700 de executivi la nivel global. 80% dintre respondenti se declara deschisi la oferte pentru active de valoare iar o prima de 30% i-ar atrage pe majoritatea executivilor la masa negocierilor.

In ceea ce priveste optiunile, 55% dintre executivii de la nivel global ar putea lua in considerare o vanzare completa a afacerii lor, comparativ cu 34% care ar opta pentru vanzarea unei unitati de business din afacere si 14% pentru initierea unei oferte publice initiale (IPO).

Vanzarile de active sunt acum o parte esentiala a strategiei de afaceri, vanzarea incepand sa devina la fel de importanta pentru multi CEO ca si cumpararea.

Ritmul de inovare, schimbarea modelelor de achizitie si revenirea modesta a cresterii economiei globale ii obliga pe liderii de business sa-si reevalueze periodic portofoliile si obiectivele strategice pentru a maximiza cresterea companiilor lor. Vanzarea – desi duce adesea la o scadere pe termen scurt, poate genera crestere pe termen lung, cata vreme capitalul este redistribuit in dezvoltarea activitatilor de baza ale companiei, in extinderea pe noi piete sau in dezvoltarea de noi produse.

Achitarea pretului corect

In cazul celor 80% dintre directorii executivi deschisi la oferte de cumparare, o prima de 30% la pretul „just” i-ar putea determina pe mai mult de jumatate dintre ei sa se aseze la masa negocierilor. Pe de alta parte, restul de 20% dintre executivi au declarat ca nu ar vinde un activ valoros pentru nicio prima.

Cumparatorii si vanzatorii stabilesc preturile pe baza unor seturi specifice de asteptari, rezultand astfel niste intervale de valori pentru afacerea pusa in vanzare, iar pretul final va fi dat intotdeauna de intersectia dintre aceste intervale. Desi un vanzator poate percepe ca face o vanzare premium, potentialul cumparator poate considera ca face o afacere norocoasa din perspectiva sa. Intervalele de pret s-au ingustat in ultima perioada si am remarcat o crestere a interesului pentru tranzactii, dupa mai multi ani de minim istoric in activitatea de fuziuni si achizitii. In acest context, informatiile despre asteptarile pe care le au vanzatorii in privinta preturilor de vanzare vor fi extrem de utile pentru potentialii cumparatori pentru a reusi sa incheie tranzactia la nivelul de jos al intervalului de pret”, precizeaza Lars Wiechen, Director Executiv, Asistenta in Tranzactii, EY Romania.

Tendinte clare pentru anumite sectoare

Companiile din biotehnologie ar trebui sa fie cele mai active in privinta vanzarilor de active, in masura in care 41% dintre respondentii din acest sector au afirmat ca se asteapta sa realizeze dezinvestiri in urmatorii doi ani – principala ratiune fiind schimbarile care au loc in zona de reglementare. In sectorul de produse de consum, principala motivatie pentru dezinvestire, invocata de 58% dintre respondenti, este reprezentata de produsele depasite in raport cu noile tendinte. Totodata, 44% dintre respondentii din acest sector afirma ca iau in considerare posibilitatea vanzarii de active din cauza scaderii cererii sau a cotei lor de piata.

In sectorul foarte dinamic al tehnologiei, jumatate dintre executivi afirma ca cele mai importante tendinte care-i preseaza sa ia in considerare vanzarea de active sunt dezvoltarile care au loc pe zona de big data si instrumente de analiza, urmate de inovatiile din cloud si mobile, acestea determinand companiile sa isi reevalueze afacerile considerate de baza si pozitionarea lor competitiva.

Generarea de valoare in urma vanzarii de active – practici de top cu eficienta demonstrata

Peste 50% dintre respondenti au vandut active in ultimii doi ani. Marea majoritate (80%) a celor care au luat aceasta masura ca urmare a unei abordari strategice, si nu oportuniste, afirma ca dezinvestirea a avut ca rezultat o crestere a evaluarii afacerii lor – peste 50% spun ca au obtinut, astfel, beneficii mai mari decat cele anticipate.

Vanzarile de active si situatia pietei de fuziuni si achizitii in 2014

Vanzarile de active avute in vedere de executivii de la nivel global vor juca un rol vital in dezvoltarea pietei de fuziuni si achizitii in 2014. In luna ianuarie 2014, am putea asista la atingerea celei mai mari valori inregistrate in prima luna a anului, din anul 2000 incoace. Valoarea pietei de M&A se situeaza la peste 150% comparativ cu cea inregistrata in 2013 si 2012[1]. In ceea ce priveste tranzactiile mai mari de 1 miliard de USD, cresterea este de 400%. Cu 15 tranzactii din segmentul de peste 1 miliard de USD si trei mega-tranzactii de peste 10 miliarde de USD deja anuntate, anul 2014 pare sa demareze in forta.

Studiul EY – Global Corporate Divestment Study – analizeaza 720 de interviuri cu executivi din corporatii, derulate intre septembrie si octombrie 2013 de catre FT Remark, divizia de cercetare si publishing a Financial Times Group.

Studiul include respondenti din America de Nord si de Sud, din zona Asia Pacific, Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Studiul acopera o gama larga de industrii, insa principalul accent este pus pe cinci sectoare-cheie: produse de consum, stiintele vietii, petrol si gaze, energie si utilitati si tehnologie. Respondentii au afirmat ca au cunostinte directe sau sunt direct implicati in activitatea de revizuire a portofoliului companiilor lor si in activitatea de vanzare de active a acesteia.