EXCLUSIVITATE Interviu Cristina Filip, Managing Partner Filip & Company | Cum a fost anul 2019 pentru companie și care sunt planurile pentru 2020

Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief

Cum a aratat anul 2019 pentru Filip & Company?

Activitatea noastra din acest an a fost diversificata si dinamica si a confirmat tendinta de crestere pe care am luat-o in considerare in scenariile de la sfarsitul anului 2018. Cresterea s-a manifestat printr-un numar sporit de mandate, care au solicitat un volum de munca pe masura.

Care au fost ariile de practica motor?

Toate departamentele si practicile noastre sunt intens implicate in proiecte, cu mentiune speciala in acest an pentru ariile tranzactionale .

Cat de favorabil a fost anul 2019 pentru piata de M&A?

Piata de fuziuni si achizitii si-a pastrat dinamica, cu diferenta ca tranzactii cu valoare mai mare au fost regionale/globale/europene si mai putin doar cu referire la Romania. Exista insa un numar de tranzactii internationale cu elemente sau conexiuni locale. Ne apropiem de finalul anului cu unu numar mare de tranzactii in asteptare si un interes in crestere atat din partea fondurilor private de investitii, cat si din partea antreprenorilor romani favorabil dispusi fata de procese de vanzare sau asociere cu parteneri straini.

Care au fost tranzactiile importante ale Filip & Company in anul 2019?

Pentru a reflecta cat mai bine diversitatea tranzactionala in activitatea noastra, am selectat urmatoarele proiecte semnificative:

  • asistenta juridica acordata ArcelorMittal la vanzarea fostului combinat siderurgic Sidex de la Galati catre Liberty Steel, parte a GFG Alliance, companie detinuta la nivel global de Sanjeev Gupta. Alaturi de combinatul siderurgic din Galati, compania a mai cumparat sase fabrici de otel si cinci centre de servicii aflate pe teritoriu european. Valoarea totala a tranzactiei a fost de 740 de milioane de euro.
  • asistenta juridica acordata Bancii Nationale a Greciei la semnarea acordului de vanzare cu EximBank in legatura cu pachetul de actiuni detinut la Banca Romaneasca, reprezentand 99.28% din capitalul social, aceasta fiind cea mai mare tranzactie din sectorul serviciilor financiare din acest an.
  • asistenta juridica acordata grupului LafargeHolcim, unul dintre liderii mondiali din industria materialelor de constructii, in procesul de achizitie prin care acesta preia 100% din actiunile
  • companiei Somaco Grup Prefabricate, unul dintre cei mai mari producatori de elemente prefabricate din beton si BCA din Romania. Achizitia a fost autorizata de catre Consiliul Concurentei in luna septembrie si a fost finalizata in luna octombrie2019 .
  • asistenta juridica acordata RCS & RDS S.A., DIGI Communications N.V. si DIGI Ungaria cu privire la contractarea a doua facilitati de credit pe termen mediu, in forinti, lei si euro, cu o valoare totala de 150 de milioane de euro, in echivalent, cu posibilitate de majorare pana la 250 de milioane de euro, in scopul realizarii de investitii.
  • asistenta juridica acordata actionarilor Alexander Barbut, Thomas Barbut si Marcel Barbut in procesul de vanzare a participatiilor detinute in cadrul Adeplast S.A., unul dintre cei mai importanti producatori de materiale de constructii din Romania, catre grupul elvetian Sika AG, un jucator global pe piata materialelor de constructii.
  • asistenta juridica acordata pe de o parte, grupul de origine greaca Inform Lykos, lider pe piata produselor tiparite si servicii de externalizare a procesului de afaceri pentru companii (actionând in calitate de cumparator) si, pe de alta parte, pe omul de afaceri Octavian Radu (actionând in calitate de vânzator), in procesul de achizitie a participatiilor majoritare din cadrul societatilor Sistec Next Docs si Sistec Confidential. Formarea echipelor de proiect si desfasurarea asistentei s-au facut cu respectarea celor mai puternice bariere etice si cu aplicarea protectiilor tehnice de separare a informatiei, pentru pastrarea secretului profesional si a confidentialitatii, potrivit politicii noastre de tip chinese wall.
  • asistenta juridica acordata Bancii Internationala de Investitii (IIB) in legatura cu cea de-a cincea si cea mai mare emisiune de obligatiuni denominate in RON inregistrata de respectivul emitent la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), aceasta fiind si a treia emisiune de obligatiuni cu rata fixa desfasurata in Romania de catre IIB.
  • asistenta juridica acordata BCR in tranzactia tripartita prin care Banca Comerciala Romana, BRD Groupe Société Générale si Raiffeisen Bank Romania vor detine o cota egala de actiuni de cate 33,3% in CIT ONE, una dintre cele mai importante companii de servicii integrate de transport, procesare si depozitare valori de pe piata din Romania.
  • asistenta juridica acordata retelei de sanatate Regina Maria in preluarea spitalului Première, cel mai mare spital privat multidisciplinar din regiunea de vest a tarii.
  • asistarea BT pe aspecte post-closing achizitie Bancpost, ERB si ERS.
  • asistarea unuia dintre cele mai importante fonduri de investitii din CEE cu privire la restructurarea, refinantarea si recapitalizarea sa la nivel de grup.
  • asistarea unui fond de investitii in recuperarea unei creante de aprovimativ 50 milioane Euro de la grupul de firme Racova, grup care a reprezentat cea mai mare exploatare agricola privata din Romania.
  • asistarea unuia dintre cei mai mari importatori din piata auto in litigiile promovate de un dealer local.
  • asistarea unui fond international de investitii in doua tranzactii interdependente, ce au presupus atat elemente de acquisition finance, cat si M&A pur sau de achizitionare de participatii in societati insolvente.
  • asistenta acordata la inceputul anului companiilor Digi Communications si RCS&RDS in legatura cu emisiunea unor obligatiuni senioare, garantate la o valoare de 200 milioane euro.
  • asistarea unui jucator international din sectorul regenerabile cu aspecte de structurare si regulatory pentru dezvoltarea unor noi capacitati de productie in Romania, pe baza unor structuri inovatoare, forward-looking etc.
  • asistarea unui client la vanzarea unui complex de cladiri de birouri intr-un oras din Transilvania.

Bursa de la Bucuresti a fost, recent, promovata la statutul de piata emergenta. Ce oportunitati se nasc din aceasta miscare importanta?

Promovarea FTSE este un semn incurajator, care marcheaza un moment important in parcursul de maturizare si de crestere a pietei, care trebuie sprijinit in continuare prin masuri concrete care sa sporeasca ceea ce se numeste „masa critica” atat sub aspectul numarului companiilor listate la bursa, cat si al volumului de actiuni disponibile la tranzactionare pentru fiecare emitent listat, respectiv al numarului, frecventei si volumului operatiunilor de emitere de actiuni, obligatiuni si drepturi speciale de catre emitentii listati. Pe un asemenea fond de crestere a pietei se pot concretiza si asetptarile de crestere a investitiilor si, astfel, a valorii valorilor mobiliare listate.

Cum se imbina tehnologia cu avocatura?

Tehnologiile disruptive si digitalizarea sunt in plin proces de a schimba nu doar modul in care clientii nostri fac business, ci si modul in care noi ca avocati ne organizam activitatea si asiguram servicii de asistenta juridica dedicate in sprijinul proiectelor clientilor nostri. Am observat ca o data cu deschiderea diverselor sectoare economice catre noi tehnologii, ne-am confruntat cu provocari si cereri interesante din partea clientilor de a analiza in ce masura modelul lor de business inovator (uneori implementat cu succes in alte juridictii) este compatibil cu legislatia noastra. Corelativ, am vazut si situatii in care jucatori locali care au  implementat cu succes un astfel de model de business inovator in Romania au manifestat interesul de a-l duce mai departe in mod similar si in alte juridictii.

Transformarea digitala deja nu mai este optionala. Este raspunsul critic si necesar pentru a satisface asteptarile crescande ale clientilor, pentru a livra experiente individualizate de calitate sustenabila catre un numar mai mare de clienti care se confrunta cu o problematica similara si pentru a functiona la viteza de schimbare a pietei.

Am observat cum se manifesta aceste necesitati in special in domeniul de reglementare si complianta. Cu titlu de exemplu, PSD2 a adus una dintre cele mai marcante schimbari observate pana acum in industria serviciilor financiare, care a adus in competitie in fata clientilor mai multi furnizori de servicii financiare cu oferte si modele de business diverse, care trebuie sa se supuna acelorasi reguli de siguranta si securitate.

Ce planuri aveti pentru 2020?

Privim 2020 ca pe o oportunitate importanta de a continua cresterea si asezarea noastra in maniera sustenabila, atat prin incorporarea noilor tendinte de diversificare a serviciilor juridice, cat si prin aprofundarea prezentei noastre in industrii non-ciclice. Noi ne dezvoltam planurile in dialog atent acordat atat cu comunitatea de business ale carei interese le protejam si le promovam, cat si cu comunitatea interna reprezentata de avocatii si colaboratorii Filip and Company impreuna cu care construim o organizatie axata pe invatare si dezvoltare profesionala.