Intâlnire Baroul București- Curtea de Apel București- Parchetul de pe lângă CAB

Decanul Baroului București informează avocații că, în 28 iunie 2019, a avut loc o întâlnire între reprezentanții Curții de Apel București (doamna judecător Luminița Criștiu-Ninu, Vicepreședinte, domnul judecător Richițeanu-Năstase Ovidiu, Președintele Secției I Penale și doamna judecător Alina-Petronela Moșneagu, Președintele Secției a-II-a Penale), reprezentanții Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București (doamna procuror Luminița Palade, Procuror General în funcție și domnul procuror Viorel Cerbu, Procuror General desemnat sa preia funcția începând cu 10 iulie 2019) și reprezentanții Baroului București (avocat Ion Dragne, Decan și avocat Mihail Ciobanu, Coordonatorul Serviciului de Asistență Judiciară și membru al Consiliului Baroului București).

Întâlnirea a avut ca obiect clarificarea unor aspect practice privind aplicarea Protocolului din 14.02.2019 în acordarea asistenței judiciare în materia civilă și penală.

Cu această ocazie s-au analizat și convenit următoarele:

  1. in procedurile având ca obiect cererile de extrădare și emiterea mandatului de extrădare, plata onorariilor avocaților din oficiu (inclusiv pentru avocații cărora le încetează mandatul în faza anterioară sesizării instanței, ca urmare a prezentarii avocatului ales) se dispune de către instanța de judecată și se efectuează de către aceeași instanță;
  2. avocatii care efectueaza activitati de asistenta juridica in cauzele  din categoria celor aratate mai sus vor mentiona pe delegatie si pe referat numarul dosarului de instanta;
  3. s-a luat act de solicitarea Baroului Bucuresti de a se stabili drepturile cuvenite avocatului desemnat din oficiu inclusiv in situatia in care avocatul ales se prezinta la inceperea activitatilor desfasurate de catre instanta sau parchet, tinand cont de faptul ca avocatul din oficiu s-a aflat in exercitarea mandatului de la momentul la care a fost instiintat de desemnarea sa;
  4. pentru  asistenta judiciara din oficiu in apel, care include si un termen pentru verificarea masurilor preventive, se va achita un singur onorariu, pentru intreaga cale de atac;
  5. s-a luat act de dificultatea incasarii onorariilor la sfarsitul urmaririi penale si s-a retinut solicitarea baroului ca organele de urmarire penala sa majoreze onorariile stabilite initial, functie de durata procedurilor sau complexitatea acestora;
  6. s-a retinut solicitarea baroului de a se aplica prevederile noului protocol si mandatelor de asistenta judiciara  acordate potrivit vechiului acord  incheiat intre UNBR si MJ, dar s-a mentionat ca este necesara precizarea normei adoptate de fostul coordonator al DCAJ;
  7. s-a luat act de preocuparea Baroului Bucuresti ca neplata onorariilor pentru activitatea avocatiala efectuata la urmarirea penala poate genera dificultati in asigurarea continuitatii acestor prestatii, participantii la intalnire exprimandu-si speranta unei rezolvari rapide a acestei situatii, prin demersurile comune ale Ministerului Justitiei, Ministerului Public si Uniunii Nationale a Barourilor din Romania.

Cu ocazia intalnirii, conducerea Curtii de Apel Bucuresti a informat reprezentantii Baroului despre probabilitatea asigurarii accesului electronic la dosarele aflate pe rolul instantei in cursul anului 2019, ceea ce va imbunatati calitatea activitatii avocatilor.

Baroul Bucuresti si-a exprimat sprijinul pentru implementarea noului sistem de consultare a dosarului, precizand ca va informa avocatii despre nevoia de comunicare a actelor de procedura la instanta si in format electronic, pentru a putea usura activitatea de arhivare in aceasta forma.

Avocatii din Baroul Bucuresti vor fi informati despre evolutia demersurilor organelor de conducere ale profesiei si ale autoritatilor publice in legatura cu subiectele de discutie din intalnirea cu conducerea CAB si PCAB.