INTERVIU cu Iancu Șalapa, Managing Partner Șalapa & Asociații: “Se cuvine să ne amintim în exercitarea profesiei, de rolul de doctor social pe care trebuie să-l împlinim între semenii nostri, alături de celelalte onorabile profesii juridice”

Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief

Cum a aratat anul 2019 pentru Șalapa & Asociații ?

Intrucat, in contextul actual, modern, piata avocaturii tinde din ce in ce mai mult sa se integreze in sfera serviciilor, tinand cont si de diversificarea accentuata a pilonilor economici ce stau la baza societatii in care ne desfasuram activtatea profesionala, fiecare bilant anual releva aspecte noi, necunoscute poate in anii anteriori si la care, speram, ca am facut fata, sau chiar ca am reusit sa atingem zona maxima din ceea ce puteam realiza. Referindu-ne strict la anul 2019, in mod cert, a fost un an cu un volum de munca mult mai mare fata de anul precedent, dar si cu satisfactii mai mari din punct de vedere al rezultatelor profesionale . Cand spun volum de munca, ma refer nu doar la dimensiunea clientilor si a dosarelor , ci si la provocarile, modificarile organizatorice necesare atat pentru sustinerea portofoliului in crestere , cat si pentru obtinerea rezultatelor scontate.

Totodata, o lunga perioada din acest an, am fost pusi in situatia neasteptata si total neplacuta de a suspenda colaborarea cu un client important in ponderea portofoliului propriu, ca urmare a unei prevederi legale introduse de UNBR in Statutul profesiei de avocat, prin care „se interzice avocatului exercitarea oricarei activitati profesionale pentru mandatarii unor persoane juridice care ar fi beneficiarii activitatilor profesionale ale avocatilor”.

Personal, consider neavenita aceasta dispozitie legala, dar, in contextul in care astfel de situatii sunt diverse, cele mai multe dintre acestea avand la baza buna-credinta si imposibilitatea practica de a raspunde nevoilor actuale, ceea ce dezamageste profund este mai ales sanctiunea excluderii din profesie pentru nerespectarea acestei dispozitii legale, atat datorita exprimarii gramaticale, literale, ce poate duce la o interpretare si aplicare abuziva a aceastei sanctiuni extreme, dar mai ales in sensul necesitatii juridice a acestei reglementari, pentru ca deja exista Decizia nr.9/2016 pronuntata de ICCJ in complet de dezlegare a unor chestiuni de drept, astfel ca orice reprezentare procesuala de catre avocat, respectiv orice exceptie a lipsei calitatii de reprezentant, putea fi solutionata strict de instanta judecatoreasca si nu prin reglementarea legala a profesiei de avocat.

Este benefic, spun eu, pentru protejarea intereselor persoanelor juridice in primul rand si pentru sanatatea profesiei de avocat in al doilea rand, sa apelam la experienta magistratului judecator, care, pe baza de probe, sa stabileasca daca ne gasim sau nu intr-un raport de reprezentare legala, evitandu-se astfel sanctiunea extrema a Baroului, care, in cazurile lipsite de temeinicie pot da nastere unor consecinte nefaste, uneori fara posibilitate de remediere.

Avocatii practicanti in dreptul asigurarilor, au fost si sunt cei mai afectati de aceasta reglementare, intrucat, atat pe Regulamentul General Carte Verde, cat si pe procedura legala de stabilire si libertatea de prestare a serviciilor , societatile de asigurari cu sediul in strainatate, lucreaza prin mandatari persoane juridice romane, care au primit dreptul de a angaja avocati in numele acestora, iar tocmai aceasta situatie poate fi interpretata  gresit si periculos, de catre organele barourilor .

Tot de natura unei provocari organizatorice, a fost si intrarea in vigoare a legii GDPR, pentru respectarea careia, am recurs la alocarea de resurse materiale, umane si de timp, pentru implementarea unor proceduri  de natura a proteja datele personale ale persoanelor fizice .

In ce priveste activitatea procesuala, a crescut semnificativ volumul de dosare procesuale, atat datorita inceperii unei colaborari, pe care o dorim fructuoasa si de lunga durata, cu o societate de asigurari, cat si din cauza conditiilor de piata ce tin de legislatia neclara si de deciziile de management ale unor societati de asigurare in circuitul decontarii obligatiilor, ce au dat nastere la multe raporturi litigioase, crescand volumul de dosare provenite de la clientii din portofoliu.

Care sunt cele mai intalnite litigii in domeniul asigurarilor ?

In colaborarile cu societatile de asigurari, sustinem apararea clientilor si protejam depturile acestora, atat in litigiile nascute din raporturile juridice de asigurare din contractele de asigurare, cat si din raporturile juridice de regres catre persoanele raspunzatoare, in temeiul a diferite tipuri de raspundere juridica.

Astfel, ponderea cea mai mare in volumul dosarelor, o au litigiile de regres, ce au ca obiect recuperarea despagubirilor pentru societatile de asigurari in calitate de creditori . Litigiile de regres presupun actiunile formulate impotriva persoanelor fizice sau juridice, raspunzatoare de producerea prejudiciilor, pentru recuperarea de catre societatile de asigurari, a despagubirilor achitate  persoanelor asigurate facultativ si au ca temei raporturi juridice obligationale, atat pentru raspunderea delictuala conform Codului civil, cat si raspunderea legala potrivit legilor speciale ca administratori de drumuri, administratori domeniu public, sau raspunderea producatorilor pentru produsele cu defecte si altele.

Totodata avem litigii in care sustinem aparari ale clientilor societati de asigurari in calitatea lor de parati, pentru interpretarea corecta a dispozitiilor legale in raporturile juridice obligationale nascute din asigurarea obligatorie RCA . Acest gen de litigii, as zice la moda acum si la limita legii in raporturile cu asiguratorii, sunt cele cu pretentii de despagubiri vadit exagerate, pentru reparatii auto si contravaloare lipsa de folosinta a autovehiculelor pe perioada reparatiilor, formulate in general de catre unitati service auto, specializati si consecventi pe acest gen de litigii cu scopul imbogatirii la limita intre legalitate si frauda .

Pentru aceste litigii, sustinem apararile societatilor de asigurari RCA si incercam sa formam o jurisprudenta corecta, prin aplicarea etica a legii, referitor la calitatea procesuala a acestor unitati service ce vin ca cesionari de drepturi fara a respecta o forma legala obligatorie a contractelor de cesiune,  sau referitor la conditiile legale aplicabile serviciilor de inchiriere auto, atunci cand se solicita contravaloarea lipsei de folosinta, acestea avand consecinta imbogatirii fara justa cauza, ca institutie juridica .

In plus, o alta provocare profesionala de natura contencioasa, este reprezentata de apararile societatilor de asigurari in litigiile ce au ca obiect contestatiile formulate de acestea impotriva Hotararilor SAL-FIN, si cand spun provocare, am in vedere interpretarile neunitare referitoare la competenta instantelor judecatoresti , la natura actului emis de SAL-FIN si la calitatea procesuala a ASF . Trebuie sa precizez ca SAL-FIN este o entitate fara personalitate juridica, infiintata in cadrul ASF cu scopul solutionarii alternative a litigiilor dintre consumatori si societatile de asigurari, iar hotararile pronuntate de aceasta entitate, sunt impuse societatilor de asigurari si devin titluri executorii daca nu sunt contestate. Astfel ca, prin impunerea acestor hotarari, mecanism ce excede scopului de mediere cu acceptarea de catre ambele parti, coroborat cu faptul ca deseori  conciliatorul nu este impartial sau nu poate interpreta conform principiilor de drept si de echitate, o legislatie care si asa este confuza, ajungem in situatia ca mai toate societatile de asigurari sa fie nevoite a contesta aceste hotarari, instantele fiind investite cu un volum semnificativ de contestatii .

Pe ce abilitati puneti accent cand luati in considerare recrutarea de noi colaboratori ?

De la bun inceput trebuie sa precizez ca stiinta dreptului nu poate fi asimilata stiintelor exacte , cu formule si teoreme matematice, cu legi fizice neschimbabile si constante chimice statornice, asa cum sunt de exemplu domeniile IT sau ingineriile politehnice de larga raspandire, domenii in care, un bun absolvent poate practica cu succes profesia .

Practicarea dreptului de performanta presupune un cumul de abilitati personale asezate pe fondul unor bogate cunostinte de drept dobandite si inradacinate in anii de invatamant universitar, iar practicarea dreptului din perspectiva robei avocatiale, presupune o lupta a opiniilor juridice, confruntare intelectuala fara de care, un bun absolvent, sau un teoretician desavarsit, apeland doar la propriile cunostinte juridice, nu poate ajunge la a descoperi solutia corecta numai prin propriile analize de drept si nu de caz, si cred ca nu poate descoperi dreptul in profunzime si nuante.

Fara a fi patetic, indiferent de schimbarile sociale inerente contextului actual si lumii ultra moderne,  se cuvine sa ne amintim in exercitarea profesiei, de rolul de doctor social pe care trebuie sa-l implinim intre semenii nostri, alaturi de celelalte onorabile profesii juidice, nivelul de  justete, de dreptate, de echilibru si de echidistanta constituind in realitate, unica  modalitate de masurare a sanatatii psiho-sociala a unei natiuni.

In opinia mea, criteriile de alegere a unui colaborator in cadrul echipei, au la baza caracterul si stiinta dreptului, criterii cumulative bineinteles , dar am spus caracterul primul, pentru ca, desi sunt multe de spus despre trasaturile de personalitate ale unui avocat de succes, consider ca inceputul practicarii dreptului, dar mai ales a dreptului de nisa, presupune in principal abilitati specifice profesiei de avocat, ca de exemplu, organizare, perseverenta spre perfectionism, incredere de sine, care pe fondul calitatii de a fi autodidact, reprezinta un cadru sigur de formare a unui avocat de succes .

Care sunt avantajele celor care apeleaza la serviciile Salapa & Asociatii? Care considerati ca este punctul forte al societatii pe care o reprezentati ?

Suntem o echipa omogena de o perioada relativ lunga, toti membrii echipei avand experienta in principal in litigiile de asigurari, dobandita atat in cadrul cabinetului, dar si anterior pentru unii, prin experienta ca juristi in cadrul unor societati de asigurari .

Cabinetul este autorizat incepand din anul 2002, dar, desi activam ca o echipa in dreptul asigurarilor din anul 2005, cu un volum impresionant de dosare, in urma realizarii unei evaluari statistice  recente, a activitatii noastre, numai pentru perioada ultimilor 10 ani, incepand din anul 2010, perioada in care am solutionat un numar de 3805 litigii de asigurari cu o rata de succes de 97,7% .

In plus activitatea noastra a inclus si un procent insemnat de alte dosare procesuale cu litigii de drept civil, dreptul muncii, dreptul familiei sau drept administrativ si alte litigii pe legi speciale, ce au fost solutionate cu succes prin implicarea noastra.

Organizarea Cabinetului este realizata pentru acoperirea celor 3 forme de activitate, administrativ, contencios si executari silite, in fiecare forma de activitate fiind formate echipe pentru fiecare client, ceea ce face ca dosarele sa fie evaluate si solutionate cu celeritate, datorita implicarii si verificarii dosarelor de cel putin doi avocati .

Ca doctori sociali, asa cum imi place sa cred, o diagnosticare corecta, respectiv o identificare adecvata a raporturilor juridice obligationale ce fac obiectul litigiilor, elemente definitorii ale  exeprientei echipei cabinetului, asigura alegerea corecta a strategiei procesuale .

Ce impact are tehnologia asupra domeniului juridic si care considerati ca sunt principalele avantaje ?

In mod evident, nu doar in activitatea noastra, ci in orice domeniu profesional, tehnologia incepe sa ocupe un loc important. Intrucat scopul profesie de avocat, il constituie lato sensu, asigurarea unui climat de echilibru economic si social pentru clientii cu care colaboram, tehnologia asigura celeritate, siguranta, comunicare adcvata. Celeritate, pentru ca mijloacele tehnice actuale permit diminuarea timpilor de asteptare si de rezolvare a situatiilor litigioase, cu aceleasi rezultate favorabile ca in trecut, siguranta, pentru ca noua tehnologie asigura mijloacele necesare desfasurarii activitatii pentru clienti in conditii de maxima securitate si confidentialitate, comunicare adecvata, pentru ca, doar utilizand tehnologia, indepartam ceea ce, cotidian numim erori de comunicare, erori ce pot avea, in anumte situatii, consecinte dezastruoase.

In activitatea profesionala, este cert ca ne sunt indispensabile programele juridice de legislatie si jurisprudenta, sau aplicatiile informatice de gestionare a dosarelor clientilor si siguranta datelor personale, iar pentru realizarea actului de justitie tehnologia va ajunge curand pana la desfasurarea sedintelor de judecata prin videoconferinta, dar nu cred in anumite opinii care prevad robotizarea activitatilor juridice profesionale actuale, prin formularea de aparari procesuale sau pronuntarea hotararilor judecatoresti, prin tipare ale unor programe informatice .

In domeniul in care activam, fenomenul tehnic ultra modern nu poate si nu trebuie sa substituie caracteristica umana, locul central al stiintelor umaniste si sociale, intre care se afla si dreptul, fiind ocupat de persoana umana, cu nevoi, asteptari, aspiratii si nazuinte proprii. Concluzionand, cele doua elemene trebuie sa coexiste si sa conlucreze.

Cum se contureaza anul 2020 in specificul pietei de avocatura in asigurari ?

Ca un modest observator, cu o dimensiune a activitatii de nivel mediu in piata avocaturii, cred ca urmatorul an se prefigureaza cu un volum substantial mai mare de activitate, cauzat de contextul politic si economic ce contureaza o recesiune, de managementul anumitor societati de asigurari din piata care nu procedeaza la executarea obligatiilor in termenele legale, dar si ca rezultat al unei legislatii actuale confuze.

Cresterea volumului de activitate presupune atat cresterea numarului de dosare procesuale pentru litigiile nascute din legislatia RCA, reglementari ce contin prevederi neclare si inechitabile, fata de care, mai toate societatile de asigurari fac aparari tot mai vehemente contrar adreselor interpetative ale ASF, cat si cresterea volumului de dosare de regres intre societatile de asigurari, motivat de blocajele in circuitul indeplinirii obligatiilor financiare cauzate de recesiune, dar si a problemelor de lichiditate ale unor societati .

In tot acest context economic, desi se intrevad modificari in legislatia actuala si au fost incheiate protocoale intre societatile de asigurari, pentru eficientizarea procedurii legale a decontarii directe si a regreselor, vor exista in continuare blocaje in achitarea debitelor, vor aparea interpretari diferite ale legislatiei, conditii ale pietei asigurarilor care vor mentine acelasi volum de litigii, in cea mai optimista perspectiva.