JGV și Asociații obține sancționarea cu executare în regim de detenție a unui șofer de TIR vinovat de ucidere din culpă

Judecătoria Bistrița a decis ca un șofer de TIR vinovat de producerea unui accident rutier, în urma căruia două persoane și-au pierdut viața, iar alte 5 au fost rănite, să fie condamnat la doi ani de închisoare cu executare.

,,În acest caz, șoferul a fost condamnat la doi ani de detenție pentru o singură infracțiune: ucidere din culpă. De obicei, instanțele dau o asemenea sentință doar dacă șoferul responsabil de producerea tragediei se face vinovat și de alte infracțiuni cumulate precum: conducerea unui autovehicul fără permis, conducerea sub influența băuturilor alcoolice, fuga de la locul accidentului etc. Decizia Judecătoriei Bistrița, confirmată de Curtea de Apel Cluj la 13.01.2020, este definitivă,” ne-a declarant Diana Cotuna, avocat coordonator JGV și Asociații.

Decizia este cu atât mai importantă, cu cât judecătorii au invocat în motivarea hotărârii și o directivă europeană privind siguranța cetățenilor pe drumurile publice.

,,Fenomenul accidentelor de circulație ca urmare a nerespectării regulilor de circulație, în special al conducătorilor de TIR-uri, este într-o creștere vizibilă, fapt ce creează un sentiment accentuat de insecuritate pentru toți participanții la trafic cărora le este pusă în pericol viața. (…) Din această perspectivă fapta inculpatului reclamă din partea justiției aplicarea unei represiuni penale ferme, de natură să atenționeze pe toți destinatarii legii penale asupra pericolului social extrem de ridicat al unor astfel de infracțiuni, cu un serios impact în comunitatea locală, în legătură cu care nu trebuie să se lase impresia ca nu sunt pedepsite pe măsură. Escaladarea acestui fenomen reprezintă o preocupare constantă și a forurilor europene, sens în care menționăm Rezoluția Parlamentului European privind Programul european de acțiune pentru siguranța rutieră (2006/2112), (…) unde se arată că „modul cel mai eficient, de îmbunătățire a normelor rutiere pe Teritoriul Uniunii Europene constă în aplicarea strictă a codurilor rutiere din statele membre, impunându-se sancțiuni semnificative,” se arată în hotărârea emisă de Judecătoria Bistrița.

De altfel, un raport MAI – remis departamentului de PR al JGV și Asociații coordonat de Irina Dincă – arată că peste 1.300 de oameni și-au pierdut viața, iar alți 5.764 au fost răniți grav, doar în primele 10 luni ale anului trecut. Documentul relevă totodată trendul ascendent al accidentelor rutiere. Dacă în 2018, în aceeași perioadă, se înregistrau 23.099 de evenimente rutiere, în 2019 au fost contorizate 23.135.

Un alt aspect important al deciziei date de Judecătoria Bistrița, în interesul clientului JGV și Asociații, are în vedere acordarea despăgubirilor civile cuvenite. Astfel, instanța a obligat asigurătorul, aflat în acest moment în procedura insolvenței, să achite rudelor celor decedați în accident sumele integrale cerute de avocați. În acest context, asigurătorul trebuie să se supună deciziei instanței, indiferent de situația juridică a acestuia – declararea falimentului.

,,Este o victorie importantă obținută într-o instanță din România. Pentru rudele victimelor câștigarea dreptății în instanță, condamnarea vinovatului, sunt lucruri inestimabile în comparație cu obținerea unor despăgubiri materiale ca urmare a pierderii suferite,” este părerea avocatului JGV Andrea Kovacs, care s-a ocupat de acest dosar timp de 3 ani.

Este vorba despre un accident rutier ce s-a întâmplat în 2016, în localitatea Viișoara, județul Bistrița Năsăud. Totul s-a întâmplat într-o intersecție semaforizată. În vreme ce două autoturisme și un microbuz așteptau culoarea verde ca să traverseze intersecția, un TIR care venea din spate a intrat în plin în microbuz și a provocat un accident în lanț. Microbuzul a ricoșat în mașina de teren din față, care ulterior a lovit primul autoturism oprit la semafor. Un pasager din microbuz a murit pe loc, al doilea în drum spre spital. Alți 5 oameni au fost răniți în urma impactului și au avut nevoie de îngrijiri medicale. Totul pentru că șoferul autotrenului nu a adaptat viteza la condițiile de drum, carosabilul fiind umed în momentul producerii accidentului.