Radu Tulei, avocat Partener Dobre Tulei & Asociații: „Avocatura și inovația ar trebui să fie colege de bancă”

Cum a arătat anul 2018 pentru Dobre, Tulei & Asociații în materie de proiecte?

Am avut un an plin. Și încă, din perspectiva mandatelor în care suntem implicați, este departe de a fi încheiat. Am acordat asistență pe parcursul acestui an în mai multe domenii, pornind de la un mandat substanțial în aria de Competition, fiind implicați într-o investigație deschisă de Consiliul Concurentei pe piața serviciilor de pază umană, continuând cu asistentă susținută (on-going) acordată unui însemnat fond de investiții de peste Ocean, care a adus în Romania ceva literalmente (și îmi măsor cuvântul cu mare grijă) nemaiauzit pe piața de Real Estate. Mandate încă în derulare avem și cu privire la asistenta și reprezentarea acordată unuia dintre principalii jucători din piața telecomunicațiilor, în cadrul unor litigii desfășurate în fața instanțelor de drept comun, dar și în fața unui tribunal arbitral, toate cu mize extrem de ridicate. Desigur, ar mai fi de menționat si alte proiecte, cum ar fi asistența acordată unui grup Pharma ce activează pe piața locală, cu privire la achiziția mai multor societăți si active deținute în Romania de către un grup concurent mai mare (jucător regional pe piață). Acestea fiind spuse, nu cred că servește cuiva să facem liste, ci relevant este să subliniem că am fost departe de a sta degeaba si că nici nu întrevăd vreo situație in care acest lucru s-ar putea întâmpla.

Care sunt ariile de practică motor ale societății de avocatură pe care o reprezentați?

Chiar dacă ne putem încadra, încă, în categoria societăților de avocatură de talie mică/medie, experiența vastă și diversă a avocaților noștri ne permite să acoperim o paletă extrem de largă de arii de practică. Astfel, în timp ce consultanța în domeniul Corporate / M&A și activitatea de Dispute Resolution sunt preponderente, vă pot dezvălui că am avut și avem mandate ce se încadrează în felurite alte arii de practică, referindu-mă aici – cu titlu de exemplu – la domeniile Competition, Real Estate, Employment și, de nu foarte multa vreme, Insolvency & Bankruptcy. Cu alte cuvinte, aș zice că Dobre, Tulei & Asociatii cochetează în mod foarte serios cu atributul de „full service” law firm. Și nu ascundem faptul că ne mândrim cu această reușită.

Cum ați caracteriza dinamica pieței de M & A din România?

Deși pare simplă – mai ales dacă ar fi să ne uităm la ce se vorbește prin alte părți – întrebarea nu este deloc așa. In opina mea, piața de M&A este una foarte „volatilă” in momentul vorbirii. Am văzut multe cazuri in care, deși au existat procese de negociere de durată medie sau chiar lungă, tranzacții anunțate cu mare fast nu s-au materializat, la fel cum am văzut cazuri in care, aproape overnight, cererea si cu oferta s-au întâlnit, „stelele s-au aliniat” si tranzacții ce nu erau pe radarul nimănui au fost duse la împlinire mai mult sau mai puțin peste noapte. Din perspectiva mea, însă, un lucru e cert: interes există atât din partea unor „owneri” care isi pregătesc exit-ul, cat si din partea potențialilor investitori care, fie caută să intre pe anumite segmente de piață din Romania, fie caută să își consolideze poziția pe segmentele respective. Astfel, cred că în perioada previzibilă vom vedea destule tranzacții M&A. iar semnalele pe care le primim de la diverși clienți par a justifica o atare concluzie.

Care este cea mai importantă tranzacție finalizată?

Îmi e tare greu să răspund la aceasta întrebare, și asta pentru că noțiunea de „important” este eminamente subiectivă. Am văzut că multă lume din domeniul nostru se raportează la valoare. Poate pentru alții acest criteriu măsoară „importanța” unei tranzacții, însă pentru noi, toate tranzacțiile în care suntem implicați sunt „cele mai importante”, întrucât succesul lor este succesul clienților pe care îi asistam, iar succesul clienților noștri este, în definitiv, succesul nostru. Ce îți pot spune, însă, este că la nici o lună după ce Dobre, Tulei & Asociatii a început să activeze în formula de parteneri actuală, am asistat cu succes un dezvoltator imobiliar cu capital integral romanesc într-o tranzacție imobiliară gândită ca un share deal, cu o valoare ce a fost undeva in jurul a 11 mil. EUR. Spun valoarea ca sa mă aflu și eu „în rândul lumii”, însă motivul real pentru care menționez această tranzacție este unul pur cronologic – a fost prima în formula noastră actuală.

Cum se împacă avocatura cu inovația?

Nu cred ca problema e pusă în mod corect astfel. Avocatura și inovația nu numai că ar trebui să se „împace”, ar trebui să fie colege de bancă, dacă îmi este permisă analogia. Cred ca avocatura fără inovație sau, altfel formulat, avocatura rigidă, cum o numim noi în birou, nu își mai găsește locul în mediul de business contemporan. Ne place sau nu, vremurile de acum 10 – 15 ani au apus și cine nu caută să tină pasul va ieși tare curând de pe piață. E cursul firesc al lucrurilor. Cu toții avem datoria, atât față de clienți cat și față de noi înșine, de a căuta cele mai noi și ingenioase soluții pentru problemele care ni se aduc pe masă. Altfel toată lumea implicată, în mod evident, pierde.

Cum ați defini relația client – avocat? 

Nu mă voi pronunța eu pentru alții, însă noi am încercat și (dacă ar fi să judec după reacțiile pe care le-am primit) am și reușit să fim un sprijin constant pentru clienții noștri. De fapt, cred că asta este definiția cu pricina: avocatul este sprijinul cel mai de nădejde al clientului său.

Care sunt obiectivele Dobre, Tulei & Asociații pentru anul 2019?

Un singur cuvânt cred că rezumă perfect ceea ne-am propus: Creștere. Echipa noastră a crescut susținut, fiind în prezent 8 avocați, cărora li se adaugă personal auxiliar, însă nici gând să ne oprim. Căutăm în permanență să adăugam noi membri echipei noastre și, cel mai probabil, în curând vom începe demersurile pentru a ne muta „în casă nouă”.