RPIA: Contextul actual al sectorului fotovoltaic in Romania

Romanian Photovoltaic Industry Association (RPIA), constituita cu scopul de a promova si sprijini interesele jucatorilor din aceasta piata, constata in ultima perioada aparitia unor declaratii si informatii de natura sa accentueze starea de incertitudine privind mediul investitional al producerii energiei regenerabile prin tehnologie fotovoltaica in Romania.

De aceea RPIA considera ca este necesar sa faca urmatoarele precizari:
 
„In conformitate cu statutul sau de membru al U.E., Romania trebuie sa asigure respectarea tintei obligatorii privind energia din surse regenerabile prevazute de Directiva 2009/28/CE privind promovarea utilizarii energiei din surse regenerabile pana in 2020. In cazul Romaniei, aceasta tinta a fost stabilita la nivelul de 24% din consumul final de energie. La nivel national, strategia energetica a Romaniei pentru perioada 2007-2020, a fost aprobata prin Hotararea de Guvern nr. 1069/2007.
 
Cel mai important instrument legislativ prin care Romania a facut un pas decisiv in lupta pentru un mediu mai curat este sistemul de promovare cu certificate verzi pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile stabilit de legea 220/2008 modificata de legea 139/2010 si completata de hotararea de guvern 88/2011. Sistemul cu certificate verzi este un sistem potrivit pentru Romania deoarece, in contextul economic national si mondial, nu produce presiune pe bugetul de stat, chiar dimpotriva aduce beneficii bugetului prin taxele si impozitele generate de investitiile in domeniu. Sistemul de promovare cu certificate verzi nu implica fonduri publice, fapt ce aduce o siguranta in plus investitorilor care astfel pot controla mai bine deciziile de afaceri.
 
Romania a intreprins pasii necesari pentru avizarea schemei de ajutor cu certificate verzi la Comisia Europeana, iar incepand cu octombrie 2011 pune la dispozitia investitorilor o schema de ajutor moderna, functionala, lucrativa si in conformitate cu legislatia europeana. Acest lucru a condus la o reactie pozitiva din partea investitorilor care doresc sa participe la atingerea obiectivelor de crestere a ponderii de energie electrica din surse regenerabile in totalul de energie electrica produsa in Romania.
 
Astfel nu se poate pune problema riscului ca aceasta schema de sprijin prin certificate verzi sa ajunga sa fie considerata ajutor de stat nepermis si, in consecinta, sa sufere modificari corelate, deoarece conform rezolutiei Comisiei Europene C(2011) 4938 din 13.07.2011 avand ca obiect “Ajutorul de stat SA. 33134 (2011/N) – Romania, Certificate verzi pentru promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie”, schema de sprijin a fost notificata si:
 
1. Prin notificarea electronica (SANI 5925), inregistrata de Comisie la 6 iunie 2011, autoritatile romane, in conformitate cu articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii, au notificat masura sus-menţionata drept masura ce nu se incadreaza in categoria masurilor de ajutor din motive de securitate juridica;
 
2. Comisia concluzioneaza ca schema notificata este conforma cu orientarile privind ajutoarele pentru protectia mediului si, prin urmare, este compatibila cu piata interna, in conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul de Functionare UE.
 
Desi observam o tentatie crescuta de a caracteriza acest interes ca fiind un nou boom imobiliar sau bula speculativa, trebuie mentionat ca nu putem compara cele doua sectoare din cel putin doua motive. In primul rand pentru ca sectorul energetic cuprinde societati cu inalta calificare profesionala, know-how si traditie indelungata intr-un sector ce solicita continuu alocarea de resurse importante pentru cercetare si inovatie. In al doilea rand, schema de ajutor cu certificate verzi prevede limitari importante si lipsite de subiectivism pe care investitorii le pot cuantifica si pot actiona in consecinta. Nu vom putea vorbi niciodata de un boom, atata vreme cat schema de ajutor cu certificate verzi prevede limite precise de sustinere a energiei electrice din surse regenerabile precum si mecanisme de control a ratelor de profitabilitate a investitorilor implicati. Supracompensarea ca principiu este corect si reprezinta un instrument legislativ puternic la indemana autoritatilor pentru a tempera eventualele derapaje ale ratelor de profitabilitate.
 
La aprobarea schemei de sprijin, CE a constat ca masura notificata este conforma cu cerintele privind lipsa supracompensarii la nivel agregat si a luat nota de faptul ca autoritatile romane au confirmat faptul ca veniturile (pretul de piata al energiei electrice, veniturile provenind din certificatele verzi) si costurile de productie, vor fi monitorizate anual si ca nivelurile de sprijin pentru noii beneficiari vor fi adaptate in cazul in care se identifica un risc de supracompensare.
 
Accentuam faptul ca la nivelul CE nu s-a impus un termen pentru adoptarea masurilor necesare evitarii supracompensarii si ca sunt necesare analiza veniturilor si cheltuielilor operationale, nu doar a costului investitiei.
 
Pentru credibilitatea oricarui demers legal de reducere a numarului de certificate verzi alocate tehnologiei fotovoltaice, este esential ca analizele de supracompensare sa fie realizate pe baza unor date certe, reale si care pot fi verificate in practica. Atata timp cat nu avem dezvoltate suficiente capacitati de producere a energiei electrice din surse regenerabile pe o anumita tehnologie ce sa ne poata furniza informatii credibile, nu vom putea avea o reprezentare corecta a datelor colectate si folosite in analizele de supracompensare. Datele din studiile de fezabilitate reprezinta proiectia teoretica a unor asemenea investitii, dar aceste proiectii nu corespund neaparat cu realitatea practica, realitate care deocamdata nu poate fi analizata datorita lipsei investitiilor.
 
Legea 220/2008 completata de Ordonanta 88 specifica la art. 2 aliniat af) definitia supracompensarii, care se determina pe o analiza cost-beneficiu definita la art.2 aliniat ag). Conform acestui articol de lege analiza cost-beneficiu se realizeaza prin utilizarea tehnicii actualizarii aplicate la costurile de investitie, costurile de exploatare si la veniturile rezultate pe durata de viata a proiectelor.  Deci legea obliga la analiza unor date concrete si nu la date colectate pe baze teoretice, care nu pot fi verificate in practica. Reducerea numarului de CV se va aplica pentru intreaga industrie si trebuie sa fie foarte bine fundamentata pentru ca altfel poate duce la neatingerea pragului de rentabilitate convenit cu CE, ce constituie baza deciziei investitionale.
 
Mai mult, pentru a realiza o capacitate de productie a energiei electrice in domeniul fotovoltaic, de la inceperea procesului de avizare si pana se obţine acreditarea este necesara o perioada de minim 12 luni. In aceste condiţii, pentru a avea un cadru legal stabil şi previzibil, lucru esenţial intr-o economie moderna, este necesar ca orice modificare sa fie anunţata din timp. Este, de asemenea, cerinţa CE ca orice modificare a schemei de sprijin sa fie anunţata din timp şi sa fie notificata comisiei.

Apreciem ca declaratii de genul „cei care vor primi cate 6 certificate in perioada 2013-2014 vor da banii inapoi. Orice ajutor nejustificat se da inapoi.” sunt nefundamentate si consideram necesare precizari din partea institutiilor implicate. In primul rand ca investitorii vor primi certificate verzi si nu bani, si se poate ca aceste certificate verzi sa nu se transforme niciodata in bani. In al doilea rand numarul de certificate este stabilit de o legislatie valabila a carei modificare nu poate avea efecte retroactive.

Avand in vedere ultimele evolutii legislative, avem increderea ca autoritatile publice au inteles nevoia de stabilitate a cadrului legislativ si mai ales a modului in care pot fi aduse amendamente legislatiei primare si secundare in domeniu energiei regenerabile. In acest sens, este de apreciat initiativa legislativa de mentinere a numarului de certificate verzi pana in 2014. Suntem convinsi ca o astfel de masura va aduce multa stabilitate in piata si, de asemenea, va acorda posibilitatea realizarii unui mix de tehnologii de producere a energiei electrice din surse regenerabile, lucru esential pentru securitatea sistemului electroenergetic national. Mai mult, aceasta stabilitate va da posibilitatea investitorilor sa dezvolte un numar de capacitati rezonabil pentru ca ANRE sa poate colecta date reale din piata si astfel sa poata sa realizeze o analiza de supracompensare fundamentata.
 
Speram ca aceste semnale pozitive sa fie privite cu optimism şi de catre institutiile bancare, pentru ca este nevoie si de aportul acestora, mai ales in contextul in care investitorii in energie regenerabila sunt de regula companii cu experienta indelungata.
 
In incheiere merita mentionat ca Romania are nevoie de investitii in energie regenerabila, iar pentru acest lucru este necesar ca toate partile implicate sa colaboreze pentru ca tintele asumate de energie regenerabila din totalul consumului brut de energie sa fie atinse intr-un mod sustenabil si benefic pentru mediu. Suntem convinsi ca efortul tuturor de informare corecta a opiniei publice prin materiale echilibrate si documentate si prin sesiuni de comunicare va aduce o intelegere de ansamblu asupra beneficiilor pe care tehnologia fotovoltaica le va aduce Romaniei. Expresii ca dezvoltare durabila, interes crescut sau profit nu pot fi inlocuite cu boom, bula sau specula, intr-un sector ce inca se afla la inceput si care inainte de a fi calificat in vreun fel ar trebui inteles si sprijinit sa se dezvolte intr-un mod benefic pentru noi toti.”
 
Romanian Photovoltaic Industry Association – RPIA a fost infiintata recent de catre un grup de specialisti cu o vasta experiensa in acordarea de consultanta in domeniul dezvoltarii unitatilor de producere a energiei electrice din resurse regenerabile. RPIA doreste ca impreuna cu membrii sai sa devina un partener corect si de incredere pentru autoritatile din Romania, in vederea dezvoltarii unui dialog deschis si constructiv. Scopul asociatiei este de a crea un mediu propice pentru un dialog constructiv intre partile responsabile – autoritatile romane si internaţionale si toate celelalte companii romanesti si straine implicate in intreg lantul de furnizori din domeniul energiei solare. Ceea ce pune la dispozitie Asciatia RPIA este o platforma de networking, lobby si business, un one-stop-shop in care companiile interesate de acest subiect sa isi poata gasi toate informatiile necesare si sa poata intalni persoanele de decizie.

Printre membrii asociatiei se regasesc nume importante din domeniul energetic precum Egnatia Rom, Enfinity, IBCOenerg, ICME Ecab, ISPE, Monsson Group, Siemens, TIAB – Vinci Energies, Tractebel Engineering, UP Solar Group, Vitalis Consulting si case de avocatura de top precum  Schoenherr si Wolf Theiss.